Andersson: 14.00 är en klassisk tid

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-10-13

…men vad säger att 11.00 inte kan bli lika klassisk?

Ställde du klockan, men var för trött och missade ändå säsongens häftigaste F1-inledning?

Det ska inte behöva hända igen.

Hamilton straffades och blev utan poäng i går.

Finanskrisen har något positivt med sig. Den har fått F1-cheferna att inse att sporten behöver en förändring för att överleva. Det går inte längre att lägga ut en summa ungefär lika stor (276 miljoner dollar) som Danmarks BNP på bara tester under en säsong.

Nu vill de förbjuda testerna under säsong, låta motorerna köra i upp till tio lopp och tvinga Bernie Ecclestone att öka utbetalningen från 50 till 80 procent och låta alla deltagande team ta del av pengarna.

Sedan vill teamcheferna att det långtråkiga kvalet ska belönas med VM-poäng och att skillnaden mellan en seger och en andraplats ska bli fyra poäng.

Dessutom ska loppen gå på förmiddagen. Allt för att få fler tittare i Europa.

Ett riktigt bra alternativ

Det senare är ett riktigt bra alternativ. Visserligen är klockan 14.00 en klassisk tid, men vad är det som säger att 11.00 inte kan bli lika klassisk? Då slipper F1 vara anledningen till ett familjebråk om söndagseftermiddagen, men framförallt ser jag fram emot att slippa de tidiga morgnarna.

Japan 06.30 går ju – hjälpligt.

I alla fall när det är ett så dramatiskt lopp som det var i går och den här gången tycker jag synd om er som struntade i att göra Eje Elgh och Janne Blomqvist sällskap. Under de första två varven hände det mer än det gjorde under ett helt lopp i Valencia.

Men Australiens premiär med start kl 05.30 är som gjord för att somna om mellan starten och det första depåstoppet.

● ● ●

Har Lewis Hamilton lärt sig någonting från förra året?

Lika säker som jag var efter hans mogna uppträdande i Singapore, lika tveksam är jag efter hans övertända start i Fuji.

Om straffet var riktigt?

Det är den stora frågan. Jag håller nog med Niki Lauda som i RTL påtalade att F1 bör avgöras på banan, sporten behöver aggressiva förare och ingen vill se 20 söndagsbilister lulla omkring. Däremot känns straffet mot Felipe Massa okej, han körde en konkurrent om VM-titeln av banan.

Å andra sidan gav de båda bestraffningarna ny eld åt mästerskapet. Nu har tre man chans på titeln, Lewis Hamilton, Felipe Massa och Robert Kubica.

● ● ●

Fernando Alonso har enligt Bild am Sonntag skrivit på för Renault 2009. Två segrar i rad, det verkar som om äktenskapet Alonso/Briatore mår bra efter försoningen.

Följ ämnen i artikeln