Hammarbys miss – sålde platser som inte fanns

Publicerad 2012-12-18

200 supportrar snuvade

Med de nya arenornas intåg hoppas Stockholmsklubbarna på en ny publikboom, men allt är inte vin och rosor.

Drygt 200 Hammarby-supportrar som hade betalat för utvalda platser på nya Tele2 Arena fick en oväntad överraskning: platserna existerar inte.

– Det är jäkligt tråkigt, säger vd:n Henrik Kindlund till Sportbladet.

Följ ämnen

Under 2013 kommer Stockholmsfotbollen byta skepnad, åtminstone arkitektoniskt.

AIK flyttar in på redan färdigbyggda Friends Arena medan Djurgården och Hammarby kommer att dela på Tele2 Arena, som invigs mitt i säsongen.

I samband med flytten har de trognaste besökarna, årskortsinnehavarna, i olika former fått välja vilka platser de vill sitta på i framtiden.

För Hammarbys del har det uppstått ett problem: förtursbiljetter, som kostade 500 kronor extra och började säljas redan i slutet av 2011, har visat sig gå till platser som inte finns.

”Ett missförstånd”

Hammarby har sålt ungefär 900 årskort till en sektion, ”sjungande sittplats”, som är belägen precis bredvid klacken.

Men klacken har, efter att förtursbiljetterna såldes, designats om och när den slutgiltiga stolsplaceringen damp ner i brevlådan hade ungefär 200 redan sålda platser försvunnit.

– Det har blivit ett missförstånd. När det är ett så här stort bygge som Tele2 Arena är det mycket folk som är inblandade, säger klubbens vd Henrik Kindlund till Sportbladet.

Hur har de reagerat?

– Det som blev olyckligt är att det är en hel del av våra mest lojala supportrar, så klart dom är besvikna. En del är förstående, en del var arga och sedan nöjda och en del är fortfarande arga efter att vi har pratat med dem. Det är jäkligt tråkigt.

Problemfritt för Djurgården

De som inte vill byta sektion kan välja att få pengarna tillbaka, men tappar då sin förtursrätt.

Djurgården flyttar in till samma arena, men menar att de inte har haft några problem i flytten från Stadion.

– Vi gjorde det enkelt för oss, säger Tomas af Geijerstam, biljettansvarig i Djurgården.

Försvunna platser eller inte – de tre stora Stockholmsklubbarna siktar alla på att slå rekord i årskortsförsäljningen till den viktiga kommande säsongen.

– Det där vet man både internationellt och i Sverige att de nya arenorna drar folk och att publiksiffrorna går upp, säger Kindlund.

Sportbladet berättar i dag också om vilken klubb som ”leder” årskortsförsäljningen inför jul.

Följ ämnen i artikeln