TV4 bemöter kritiken mot reklamen under EM

Publicerad 2021-06-29

De tittare som såg Sverige-Polen på TV4 fick inte mer än 90 sekunders EM-studio i halvtidspausen.

Resten av tiden ägnades åt reklam.

– Det finns bara ett tillfälle för oss att få in reklamtid, säger TV4:s kommunikationsansvarige Ludvig Ternstedt till Expressen.

Fler analyser kring matchen fanns att se på C More, men tittarna som valde TV4 reagerade starkt på den stora andelen reklam som halvtidspausen innehöll.

Den 90 sekunder långa EM-studion där programledaren Lasse Granqvist inte hann bjuda upp till diskussion med sina experter Kim Källström, Lotta Schelin och Jimmy Durmaz, var inte tillräcklig enligt kritiken på sociala medier.

TV4:s förklaring är att det inte finns några andra naturliga pauser under en fotbollsmatch.

– Det finns bara ett tillfälle för oss att få in reklamtid. Och vi vill ju inte bryta matchen. All fotbollstid, när de spelar, där ska det givetvis inte vara någon reklam, säger Ternstedt till Expressen.

SVT sände de två första matcherna mot Spanien och Slovakien, medan TV4 sände matchen mot Polen och sänder matchen mot Ukraina ikväll.

Många tittare har även reagerat på att TV4:s matcher inte streamas kostnadsfritt, inte ens med reklam. För den som inte har vanliga tv-kanaler krävs det att man köper streamingtjänsten C More för att se matcherna, medan SVT sände de två första fritt på SVT Play.

Sverige-Ukraina: Allt inför åttondelsfinalen

Allt om fotbolls-EM 2021 – följ matcherna live

Senaste nyheterna Spelschema Tabeller TV-tider Alla trupper & spelare