Hammarby rasar mot Café Bärs

Publicerad 2013-04-20

Bajenkaptenen var med i Kanal 5:s humorprogram

Tv-programmet Café Bärs förknippas starkt med Hammarby.

Nu menar ledare inom föreningen att det skadar Hammarbys varumärke.

– Att koppla ihop Hammarby med alkohol är fel, säger sektionsordföranden Vavva Gimhag till DN.

Följ ämnen

Kanal 5:s Café Bärs handlar om de fyra söderkisarna Jocke, Pedda, Pelle och Hasse som delar tre intressen i livet – öl, snus och Hammarby.

Nyligen var Hammarbys fotbollstjärna Kennedy Bakircioglü med i programmet och försökte lära ut hur man spelar fotboll.

Pedda frågar Kennedy om han vill ha en bira:

– Nej tack, det är bra, svarar Kennedy.

”I sporten ingår inte alkohol”

Men Vavva Gimhag, som är ordförande i Hammarbys bowlingsektion, gillar inte alls att Hammarby förknippas med Café Bärs.

– Personligen tycker jag att Hammarbys märke inte ska ha med alkohol att göra. Hammarby står för sport. Café Bärs är väldigt mycket alkoholrelaterat, säger Vavva Gimhag till Dagens Nyheter och fortsätter:

– De framhäver det fel när de står med Hammarbyhalsdukar och en bärs i hand. I sporten ingår inte alkohol. Vi hängs ut alldeles för mycket.

Även Tom Svensson, stark man inom Hammarbys orientering, är kritisk:

– Att varumärket är så förknippat med en sådan serie är väl inte så där jättelämpligt, säger han till DN.

”Försöker tar ansvar”

Henrik Kindlund, vd i Hammarby Fotboll AB, menar dock att klubben jobbar stenhårt med sina värdegrunder:

– Jag kan inte se att det är ett reklamprogram för öl. Det är mer att de spelar på en schablon på ett roligt och bra sätt. Vi försöker att ta så mycket ansvar vi kan när det gäller alkohol. För 20 år sedan var det fulla människor överallt på matcherna, så är det inte nu, säger Kindlund till DN.

Följ ämnen i artikeln