Djurgårdens fans får rekryteringsansvar

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-07-10

Djurgården Fotboll har dragits med dålig publiktillströmningen den här säsongen.

Nu får supportergruppen Järnkaminerna ansvar för stora delar av klubbens publikrekrytering.

– Klacken är motorn för att locka publik, säger Järnkaminernas ordförande Magnus Öhrman.

Djurgården har gett Järnkaminerna ansvar för att rekrytera publik som ligger nära målgruppen för supporterföreningen, samt komma med förslag på hur publik ska rekryteras även i andra åldrar.

- Klacken är motorn för att locka publik. Det har vi sett tydligt under de senaste årens hårda arbete för DIF Hockey och det arbetet ska nu göras för DIF fotboll, säger Öhrman enligt ett pressmeddelande.

Ska lära av hockeyn

Fotbollssektionen tittar nu extra på det enorma uppsving som hockeylaget fick under senaste säsongen.

- Ska vi skapa en långsiktig, positiv trend så börjar allting där. Det gäller att få till rätt attityd och inställning hos de som står och kämpar på läktarna varje match. Det är därför också viktigt att vi arbetar efter en utstakad väg oberoende av sportsliga resultat. Kort sagt: Den fantastiska förvandling som genomdrivits för DIF Hockey ska genomdrivas för DIF Fotboll, menar Öhrman.

Satsningen har startskottet med hemmamatchen mot Kalmar den 18 juli.

Följ ämnen i artikeln