Gratis inträde ska locka mer än stranden

Uppdaterad 2018-08-08 | Publicerad 2008-07-01

Malmö tar nya grepp för att få större publik

I Spanien lär festen fortsätta ett bra tag till, men i Sverige är EM ett avslutat kapitel.

Nu står allsvenskan för dörren – samtidigt som semestern.

– Vi kör extra hårt på kampanjer som ska locka folk från stranden till fotboll, säger Magnus Svensson, försäljningschef hos Malmö FF.

Följ ämnen
Malmö FF

Sommartid innebär skilda världar i den allsvenska tabellen. Medan vissa klubbar på semesterorter ökar sitt publiksnitt får andra ta till udda kampanjer för att fylla arenorna. På Malmö Stadion går alla med samma tilltalsnamn som någon i A-lagstruppen in gratis i omstarten mot Ljungskile på torsdag – de som hunnit få en gratisbiljett vill säga.

”Alla biljetter gick åt”

– Kampanjen slog väl ut och alla biljetter gick åt. Vi gjorde det dels för att stärka varumärket men också för att locka mer publik så mitt i semestertider, säger Magnus Svensson som dock inte är orolig att publiksnittet ska sjunka speciellt mycket i sommar.  

– Vi har lyckligtvis en trogen publik och har så haft de senaste fyra–fem åren.

Fler till Örjans vall

I sommaridyllen Halmstad innebär sommarmånaderna en höjning av publiksnittet med närmare 30 procent.

– Vi ökar väldigt starkt på västkusten och jag vår prognos pekar på 9 000 –10 000 åskådare mot Hammarby på onsdag, säger Halmstads ordförande Arne Ekstrand.

– Vi har ett snitt på runt 6 000 -–7 000 åskådare under hösten och våren. Från i slutet av juni, över juli och augusti är skillnaden så stor som ett par tusen i snitt.

Tror du inte svenskarna är trötta på fotboll efter EM?

– Tvärtom, jag tror att intresset har ökat och att det innebär en kick för svensk fotboll.

Följ ämnen i artikeln