Adidas krav: Sluta hugg på Maanoja

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-05-04

”Måste lösas internt”

AIK:s tränare och spelare har öppet kritiserat målvakten Tomi Maanojas säsongsinledning.

Nu kräver storsponsors Adidas att pajkastningen slutar och att alla frågor löses internt.

– Även om vi har en kontinuerlig dialog så är detta en fråga de måste lösa internt, säger Emma Stjernlöf, pr-chef på Adidas i Sverige, till Resume.se.

Tomi Maanoja.

Tränaren Björn Wesström kallade Maanojas ingripande i derbyt för ”en horribel igångsättning”, lagkamraten Dulee Johnson ”det här är inte division tre” och målvaktstränaren Lee Baxter är själv sugen på att ta över platsen i målet.

”En jobbig spiral”

Nu kräver Adidas att kritiken mot Maanoja slutar.

–  Laget är inne i en jobbig spiral just nu, vilket såklart påverkar mycket. Ur sponsorperspektiv önskar vi såklart alltid att fokus ligger på det som händer på planen snarare än saker utanför och att eventuella motsättningar, stora som små, löses internt. Men vi stödjer de klubbar vi sponsrar i såväl med- som motgång och är övertygade om att AIK kommer reda ut situationen, säger Emma Stjernlöf.

Sätter press på klubben

Företaget har hört av till Solnaklubben efter skriverierna för att sätta press på klubben.

– Vi har fört en diskussion med AIK både igår och nu på morgonen, och de har stort fokus på detta just nu. Även om vi har en kontinuerlig dialog så är detta en fråga de måste lösa internt, vilket vi har stort förtroende för att de gör. AIK har alltid bestått av starka profiler som inte är rädda att sticka ut vilket, som de själva också påpekar, kan vara både på gott och ont, säger Emma Stjernlöf och fortsätter.

Följ ämnen i artikeln