Så hängs företagen ut för Qatar-VM

Publicerad 2015-05-26

Det har gått fem år sedan Qatar tilldelades fotbolls-VM 2022 men Fifa är alltjämt fast beslutna om att arrangera mästerskapet i det kontroversiella landet.

Nu attackeras i stället Fifa:s sponsorer.

Det internationella fotbollförbundets, Fifa:s, val att arrangera fotbolls-VM i Qatar var kontroversiellt redan när landet vann förbundets omröstning för fem år sedan, 2010.

Sedan dess har kontroverserna bara fortsatt. Mästerskapet har flyttas från sommaren till december på grund av landets höga temperaturer och dessutom förkortats. Qatar har också blivit föremål för enorm kritik vad gäller landets syn på mänskliga rättigheter.

Sony har hoppat av

Gästarbetarna – som bygger arenorna och infrastrukturen inför mästerskapet – omkommer i värmen och bor under förhållanden i landet.

Sportbladet var på plats i Doha i mars tidigare i år och arbetarna vittnade om ett helvete på jorden.

Många experter menar att det är upp till Fifa:s sponsorer att få Fifa att flytta mästerskapet. Det är sponsorerna, som skjuter in miljarder i förbundet, som har den verkliga makten att påverka ett Fifa som också anklagas för att vara korrupt. Jätten Sony har valt att inte förnya sitt avtal med Fifa och nu uppmanas de kvarvarande sponsorerna att agera.

Gör om loggan

På nätet sprids så kallade ”anti-loggor” till jättar som Coca-Cola, Visa och McDonalds i ett försök att väcka uppmärksamhet. ”Anti-loggorna” påpekar hur företagen passivt stöttar Qatar-mästerskapet och McDonalds ”M” är till exemplet omformat till två piskor i gult medan Adidas tre streck ersatts av tre gravstenar.

Läs Sportbladets reportage från Qatar här.