Solvalla-chefen: ”Är trött på att gnälla”

Publicerad 2016-03-29

Sportchefen Markus Myron i stor intervju om: Jobbet Egen tävlingsdag Xpress Solvallamodellen Framtiden för banan mm.

Solvallas sportchef, Markus Myron.

Markus Myron, 42, sitter på den utsatta posten som sportchef för Solvalla.

I en stor intervju med Trav365 berättar han om sina år i chefsrollen på huvudstadsbanan, om när banan kan få en egen tävlingsdag på kvällstid igen och vad han tycker om Xpress-upplägget.

– Jag är trött på att gnälla, trött på att komma med ursäkter, jag är mer sugen på att spotta i näven, säger han.

LÄS OCKSÅ: Staden ska ge Solvalla en miljard

Den nu 42-årige Markus Myron blev hästintresserad genom galoppen och kom in på travets bana genom en V75-spelande svärfar och sedan via Solvallas ungdomsverksamhet i slutet av 90-talet.

Efter åtta år på förbundet Svensk Travsport, där han bland annat var med och tog fram unghästsatsningen Premiechansningen, hästägartävlingen Rikstravet/Rixallsvenskan och TV-programmet ”Hästen är din”, så blev han sportchef på Solvalla för knappt två år sedan.

Ett Solvalla som varit hårt kritiserat en längre tid.

Anledningen: dåligt med publik, ingen egen tävlingsdag på kvällstid, färre tävlingsdagar överlag och minskade prispengar.

Självaste mästertränaren, och Solvalla-ikonen Stig H Johansson, kallade det hela för en ”nedmontering” i fjol.

”Nästintill overkligt”

Trav365 träffade mannen på den utsatta sportchefsposten på sitt kontor för en längre intervju.

I höst har du varit sportchef på Solvalla i två år, hur har det varit hittills?

– Kul...framförallt. Tufft har det också varit.

Vad är det som varit kul, utveckla?

– Det blir högt och lågt i det där. Jag tycker naturligtvis att Elitloppet är så häftigt som det bara kan bli, min roll i det. Jag ser det nästan som travsportens hedersuppdrag. Det kan låta lite uppblåst, eller vad man ska säga, men för mig är Elitloppet så stort, och att få den här förmånen att bjuda in hästar, det tycker jag är nästintill overkligt. Jag är jättestolt över det och jag känner mig nästan lite bortskämd över att få jobba med det.

Tufft, säger du. Hur är det att vara sportchef för Solvalla, det känns som att det är det sportchefsjobb, på bannivå, som är mest utsatt i trav-Sverige?

– Ja, så är det ju.

Så kanske det ska vara också på nationalarenan?

– Ja...

– Vi kan börja med nationalarena-eptitetet. Där har vi själva från Solvalla sagt att vi inte är bekväma med att kalla oss nationalarena innan vi känner att vi har trav-Sverige bakom oss och att vi kan göra dom satsningar som krävs för att vara en riktig nationalarena. Fram till dess får vi vara den största arenan, eller huvudstadsarenan eller vad man vill kalla oss. Vi tar gärna ansvaret som nationalarena, men vi upplever inte att vi är där än.

LÄS OCKSÅ: Solvalla tar över restaurangerna i egen regi

Myron: ”Önskat det var annorlunda”

Vad är det som krävs för att du/ni ska känna er nöjda och stolta med att kalla er nationalarena?

– En jättebra fråga. Det har vi haft ett projekt runt, jag ska inte gå in i detaljer på det, men jag hävdar att det ska finnas en sportslig satsning på Solvalla, och att loppen på Solvalla ska höja sig så pass att vi alltid är förstavalet för de bästa hästarna i sin klass. Och till stor del är det så i dag men det går att göra mer.

Till exempel skrev jag ett förslag om V75 nyligen med stöd av Stig H Johansson, Per Lennartsson, Per Linderoth, Joakim Lövgren, Peter Untersteiner och Roger Walmann. Förslaget går ut på att göra V75 mer intressant ur sportens perspektiv genom att varje meeting alltid har fem försök och en final och att alla finaler ska avgöras på Solvalla. Det är ett förslag som känns win-win. Hela Sveriges elitserie blir tydligare, roligare och bättre och samtidigt tar Solvalla ett steg närmre rollen som nationalarena genom att vara exklusiv finalarrangör.

Det känns som att de aktiva står bakom er?

– Den känslan har jag också.

Då är det ju Svensk Travsport och ATG som inte står bakom er, som ni är motarbetade av?

– Jag vill inte använda uttrycket motarbetad. Jag tror inte att någon har på agendan att motarbeta Solvalla för sakens skull, utan jag tror att alla som jobbar både inom Svensk Travsport och ATG och på andra ställen i trav-Sverige vill att, egentligen alla travbanor, ska gå bra och att travsporten ska blomstra. Jag tillhör dom som tror att om den största arenan går bra, så blir det ett starkt lok som drar med sig fler. Sen finns det de som har motsatt åsikt. Det är ju mycket politik i travet.

Någonstans har det ju gått fel, när Sveriges största travbana Solvalla, inte har en egen tävlingsdag kvällstid?

– Det finns delar som man definitivt kan ha åsikter kring när det gäller tävlingsschemat. Och en del av det är Xpress-upplägget som, det ska jag inte sticka under stol med, jag hade önskat var annorlunda. Men nu är det så här och vi ska naturligtvis försöka påverka tävlingsplaneringen i en mer positiv riktning inför kommande år, men för 2016 ligger schemat klart och det är utgångsläget för allt vi gör i år.

”Egen tävlingsdag 2017 tror jag inte är möjligt”

Hur hårt har ni, och hur hårt kan ni sätta er upp mot ST och ATG när de kommer med sina scheman? Hur stor talan har ni vad gäller Xpress? Det känns som att ingen av proffstränarna på Solvalla tycker om det och du tycker inte om det som sportchef, därifrån till att det ändå blir så, det är en konstig väg att gå, framförallt av ST, när de vet om det här.

– Travsporten har alltid haft svårt att säga nej till pengar. Så är det. Och jämfört med V86 på en ensam bana har Xpress-upplägget gett högre omsättning. För mig är det primära naturligtvis att vi ska presentera en tävlingsdag som känns attraktiv för dom som besöker oss och att hästägarna ska tycka att det är roligt när deras hästar startar och att de får tid till att uppmärksammas vid en eventuell seger.

– Hur mycket har vi då att säga till om? Det är en dialog, men det är inte vi som tar det slutgiltiga beslutet för hur tävlingsschemat ska se ut, det gör i slutänden ATG:s styrelse, efter ett framtaget förslag av Svensk Travsport och ATG med inspel från banorna. Fick jag bestämma helt själv, då hade vi haft en egen tävlingsdag.

När kommer Solvalla ha en egen tävlingsdag, på kvällstid, igen, tror du?

– Jag kan inte svara på den frågan. Att vi skulle få alla egna V86-onsdagar 2017, till exempel, tror jag inte är möjligt om jag ska vara helt ärlig.

– Men risken är att vi blir fast vid saker, som vi i alla fall på kort sikt, inte kan påverka. Och vi börjar med ursäkter, vi skapar konflikter och kanske ett sämre diskussionsklimat för framtiden. Det vi har sagt på Solvalla är att vi måste ha fokus på det vi kan påverka. Och börja med att förbättra det. Vår ställning som förhandlingspart blir bättre ifall vi visar att vi anstränger oss och skapar en positiv trend. Då ingjuter vi förtroende och vi blir en mer attraktiv part att samarbeta med, för ATG, Svensk Travsport, aktiva och andra banor. Och inte minst så skapar vi en bättre upplevelse för de besökare som kommer hit. Lyckas vi skapa en bättre upplevelse på banan under en Xpress-dag, så kan vi räkna med en hävstångseffekt när vi får en egen tävlingsdag.

”Det är förbättring som gäller”

Under samtalet märks det att Myron- och hela Solvalla har skiftat fokus.

Från det negativa till det positiva.

– Jag är trött på att gnälla, trött på att komma med ursäkter, jag är mer sugen på att spotta i näven och säga att nu ställer vi alla upp och gör något riktigt bra av det. Därför tycker jag det är jättekul att vi tar över restaurangen i egen regi, det gör att vi får totalansvar för gästernas upplevelser, och det är jätteviktigt i den förändring vi står inför.

– Vi jobbar just nu med en kulturförändring som utgår från vår vision "upplevelser att längta tillbaka till”. Vi pratar mycket om det internt och vi har de här knapparna på oss (står: längtar tillbaka och Solvalla-loggan) för att påminna oss själva om vad vårt uppdrag här är.

Det som händer nu, det som presenterades på pressmötet, det som byggs, man kan säga vad man vill om det, om det är bra eller dåligt, men det händer något i alla fall.

– Så är det. Det är det Solvalla vi vill vara också. Vi jobbar med det vi kan påverka, vi tar ansvar för de saker vi tror att vi kan förbättra, vi har som en del i ”Solvallamodellen” att alltid göra saker bättre än de gjorts förut. Vi målsätter varenda tävlingsdag. Vi tittar på framförallt de större dagarna: hur gjorde vi förra året? Vad var det som inte blev bra? Går igenom det och frågar hur vi kan göra det bättre. Sen sätter vi upp en plan för det. Vissa saker är lätta att ordna, det handlar bara om vårt beteende, till annat behövs investeringar eller utveckling och det kräver mer tid och resurser. Men vi har ett strukturerat arbete för förbättring. Det är förbättring som gäller. Det handlar om att förändra en kultur, att få oss till att vara en mer ansvarstagande organisation, där varenda person vet vad deras roll är för att skapa upplevelser att längta tillbaka till.

LÄS OCKSÅ: Här är Solvallas världsunika vrålåk till startbil

”Kan skapa fantastiska upplevelser”

För att förändra attityden och kulturen på Solvalla har huvudstadsbanan jobbat hårt i ett år. Med hjälp av företaget Youturn har alla på Solvalla haft gemensamma work shops, där alla varit med och lyft fram vad de tror kommer göra Solvalla framgångsrika. Och redan nu har det börjat ge resultat.

– Vi gjorde en undersökning på stallbacken för några månader sen där vi skickade ut ett sms med några frågor, där man bland annat fick betygsätta hur man upplevde bemötandet på Solvallas stallbacke. 40 procent gav en tia på tiogradig skala. Det är ju så sjukt bra. Att fyra av tio ger högsta betyg, det är vi väldigt glada och stolta över. Vi ska inte slå oss ner och vara nöjda med det, men det ger ändå en framtidstro om oss som servicegivare.

– Om vi går tillbaka till det här med ursäkter, vi kan skylla på tävlingsprogrammet, vi kan skylla på att det hetaste som har hänt på vår arena (restaurang Kongressen) byggdes 1985, vi har massvis med saker som vi kan skylla på- och som vi har skyllt på, men nu har vi slutat med ursäkter. Jag är övertygad om att på en arena som inte är supermodern så kan man skapa fantastiska upplevelser, det ser vi inte minst på Elitloppet. Där har vi hittat rätt. På Jubileumspokalen, där har vi hittat rätt. Vi kan göra det på vanliga tävlingsdagar också. Hur vi arbetar med paketeringen, servicen, bemötandet, matupplevelsen och tävlingarna avgör om man längtar tillbaka till Solvalla.

Den viktigaste kunden, eller gästen, som Solvalla vill kalla det, på travbanan är hästägarna.

Även på den punkten vill ”Valla” steppa upp.

– Jag tycker inte att vi på Solvalla har haft ett tillräckligt bra erbjudande för hästägarna, speciellt inte för de som har häst till start. Det ska vi ändra på. Vi har ett jättebra samarbete med styrelsen i hästägarföreningen just nu, en kanonrelation måste jag säga. Just nu arbetar vi gemensamt med att förbättra upplevelsen på plats när man har starthäst. Planen är att lansera det den 10 augusti på The Owners Day.

”Visar att vi är på gång”

Stora pengar är på väg in. Restauranger och publika ytor ska fräschas upp för de här pengarna, men hur mycket av de här pengarna som kommer in kan gå till prismedel?

– Det är ett styrelsebeslut. Jag kommer presentera min prisbudget naturligtvis, men jag kan inte göra några utfästelser nu. Solvallas ekonomi blev ju väldigt, väldigt dålig för några år sedan. Då hade man, under ganska lång tid, delat ut många miljoner från egna medel och plötsligt så tog kassan slut. Det gjorde ju inte bara att prisbudgeten fick klara sig utan egna medel, utan även att det saknades resurser till underhåll och investeringar.

– Den nya styrelsen och ledningen arbetade hårt med att få ekonomin i balans igen. Det här var innan min tid, så jag har ingen ära i det, så jag kan bara tacksamt konstatera att de lyckades och att nu är ekonomin i balans igen. Det beror på att vi har varit ansvarsfulla med våra utgifter, men också för att de kommersiella intäkterna har blivit högre eftersom Solvallas marknads- och säljavdelning har varit betydligt mer framgångsrika än tidigare år. Det gör att Solvalla i år kunnat skjuta in 1,9 miljoner kronor av egna medel till prispengar. Signalen i detta, inte minst mot mig som sportchef, men även mot de aktiva och alla runt Solvalla, är väldigt positiv och visar att vi är på gång igen.

– Om det nu kommer in så mycket pengar som vi hoppas på genom Solvallastaden så vore det naturligtvis jättebra om vi kunde stärka upp prispengarna ännu mer. Jag är övertygad om att prispengarna kommer att öka de närmaste åren och då kommer vi se tillbaka på den här tiden och glädjas över att vi har det bakom oss, säger Markus Myron.

LÄS OCKSÅ: Sportchefen om årets Elitlopp

Följ ämnen i artikeln