Youtube-succén chockar Facebook

Uppdaterad 2015-02-19 | Publicerad 2015-02-18

ATG:s minihäst Vinnie gör miljonsuccé.

Senaste filmen har setts 3,2 miljoner gånger av personer på Facebook.

– Att Facebook själva var tvungna att dubbelkolla om siffrorna stämmer säger en hel del om hur stort det här är, säger Sten Andersen, marknadschef för ATG.

I september släpptes den första filmen på ATG:s nya reklamhäst Vinnie. På bara 20 dagar hade klippet setts av över en miljoner personer, och blev därmed den svenska reklamfilm som snabbast nått över en miljon svenska visningar på YouTube.

”Delas mer än toppnyheterna...”

Nu fortsätter succén för minihästen – även internationellt.

I spelbolagets senaste reklamfilm så tränar Vinne på gym – och det har blivit en viral succé världen över.

Klippet har nått över 6,3 miljoner personer och setts av 3,2 miljoner Facebook-användare.

– Att Facebook själva var tvungna att dubbelkolla om siffrorna stämmer säger en hel del om hur stort det här är. Inlägget med filmen delas mer än toppnyheterna på Sveriges största nyhetssajter och ska det bli spännande att se vad som händer när vi släpper filmen på TV, säger Sten Andersen, marknadschef för ATG, i ett pressmeddelande.

Det förklarar spridningen

Spridningen i USA kan delvis förklaras med att den populära sajten Horses Collaborative publicerat artikeln ”Vinnie, the Dreamer: the Most Entertaining 5 Minutes of Your Day”. Dessutom länkade de till Vinnies Facebook-sida under helgen.

Här nedan kan du se Vinnies resa

Följ ämnen i artikeln