”Rumpan är bästa reklamplatsen...”

Uppdaterad 2017-02-07 | Publicerad 2017-02-06

Efter snackisen – nu vill flera ryttare se en regeländring: ”Ska ta upp det på mötet”

Montéryttaren Stephanie Werder vill att sponsorplats på rumpan ska vara tillåtet i svensk travsport.

Nu får hon medhåll av flera ryttare – som alla vill se en regeländring.

– Rumpan är ett speciellt område, men det är den bästa reklamplatsen för oss, säger Emilia Leo, montéryttare och styrelseledamot i Svensk Monté Riksorganisation, till Trav365.

Förra veckan skrev Trav365 om ”rumpsnackisen” som pågår just nu i monté-Sverige.

Anledningen är att förbundet, Svensk Travsport, ska ta tag i de ryttare som har reklamplats på rumpan, då det är förbjudet.

En av dem som vänder sig emot det är Stephanie Werder, en av många montéryttare i Sverige, som har en sponsor synlig på bakdelen.

– Jag tycker det är väldigt trist, det är ju sponsorerna som bidrar till att jag kan hålla på med det här, sa 25-åringen till Trav365 då.

Werder menade på att rumpan är den bästa och mest synliga platsen för sponsorer hos montéryttarna och att förbundets tilltag var ett hårt slag rent ekonomiskt.

”Man bryter inte mot regelverket...”

Efter Trav365:s artikel gick Svensk Travsport ut med ett förtydligande vad gäller reklam på tävlingsdressar.

”Byxorna måste alltid vara vita och de räknas inte in i dressens övriga färger. På byxorna får reklam placeras på låret och maximalt ha storleken 150 kvadratcentimeter”, skrev de bland annat.

För Travronden deklarerar domarbasen i Sverige, Staffan Falk, att det är förbjudet med rumpreklam – men att ingen bestraffning utgår – än.

– Tycker man reglerna är fel går man till sin basorganisation och ta upp det. Vill man förändra så tar man det den vägen, man bryter inte mot regelverket för att få till förändring på det sättet.

”Vi ska ta upp det på mötet”

Nu vill flera svenska montéryttare se en regeländring.

Alla som Trav365 har pratat med tycker att det borde vara fritt fram med reklam på dressen, så länge det inte ”spårar ur”.

– Jag ser ingen nackdel med att ha reklam var som helst. Rumpan är ett speciellt område, men det är den bästa reklamplatsen för oss. Om vi har reklam på ryggen så syns det inte lika bra som för kuskarna. Det känns nästan löjligt att diskutera det här ens, det stör väl inte någon? säger montéryttaren Emilia Leo.

Hon fortsätter:

– Man måste se över det där, det är ju gamla regler. Monté är ganska nytt, när reglerna sattes så fanns knappt monté i Sverige.

Leo är styrelseledamot Svensk Monté Riksorganisation och till nästa möte har de en given punkt att ta upp.

– Vi har inte hunnit haft något möte, men vi har skrivit till varandra internt i styrelsen. Det är en given punkt att ta upp. Vi hoppas att vi har något att säga till om.

”Förstår inte problemet”

Succéryttaren Lina Renberg, med licens på Halmstad, håller med Leo.

– Det ska väl inte vara så stort bekymmer att ha det på rumpan? Regler är regler i och för sig, men man får ta upp det här för diskussion. Man kan väl skriva om reglerna? Jag förstår inte problemet, det är ju som Stephanie tar upp, det är höga kostnader för oss ryttare och oftast rider vi bara ett lopp per tävlingsdag, har man en sponsor så har man ju chans att kunna betala en del utgifter.

När ”rumpsnackisen” tog fart var Lina på väg att beställa ett par ridbyxor med tryck på rumpan.

– Men jag ändrade beställningen. Jag vill inte bli stående med ett par byxor som jag inte kan använda. Det blir ju ett bekymmer för de som redan beställt, som har lagt stora pengar på det, det blir ju ett bakslag och så får de beställa nya...

”Rumpan syns mest”

Lena Fritz, med hemmabana Bergsåker i Sundsvall, är inne på samma linje som ovanstående talare.

– Det är väl klart att man inte kan ha hur mycket reklam som helst, men det är lite "fjompigt" att man inte ska få ha det på rumpan. Det är ju ett bra ställe att ha det på, man kan ju tycka olika om det, men det är ju där det syns mest. När man går i mål och kamerorna zoomar in hästen, då syns ju rumpan mest, säger hon till Trav365.