Svenska Hjältars skolturné prisad

Publicerad 2013-10-16

Storslam för Aftonbladet vid branschgala

Aftonbladet är Sveriges bästa, hungrigaste och största nyhetssajt - för andra året i rad.

Och prisfesten slutar inte där.

Aftonbladet har utsetts till Årets dagstidning - digitala medier, Årets redaktion, Årets medieledare och Årets marknadsinsats.

– Jag är imponerad och stolt. Ett kvitto på att vi verkligen gör det rätta, säger Aftonbladets pub­lisher Jan Helin.

Tre miljoner läsare kan inte ha fel - Aftonbladet regerar i Nyhetssverige!

Aftonbladet kammade hem fyra priser vid Tidningsutgiv­arnas och Medievärldens årliga utdelning i går kväll. Bland dem det prestigefyllda Årets dagstidning - digitala medier.

– Det betyder jättemycket. Digitala medier är för oss nummer ett. Att vi har lyckats ta priset två år i rad är ett kvitto på att vi verkligen gör rätt. Det är roligt att det också är något som branschen ser, säger Jan Helin.

”Sitter i ryggmärgen”

Juryn motiverar priset med: ”Ett kraftcentrum för den digitala utvecklingen. Oavsett om det gäller mobilt, betallösningar eller journalistiska grepp”.

– Det sitter i ryggmärgen nu. Det här är priset vi får för det hårda arbete vi har lagt ner, säger Marica Finnsiö, redaktionschef på Aftonbladet.

Sportbladet belönas med den tunga utmärkelsen Årets redaktion - bland annat för den ”stora expertkunskapen med kirurgisk precision i allt som berättas och granskas” enligt juryn.

– Det känns väldigt hedrande och välförtjänt. Sportbladet och sportjournalistiken är verkligen värd detta, säger sportchef Håkan Andreasson.

Åtta av nio

Svenska hjältar prisas för Årets marknadsinsats för skolprojektet - som enligt juryn ”engagerat en svårflörtad målgrupp på lokal nivå”.

– Man måste våga satsa och hitta nya fönster hela tiden. Jag är otroligt imponerad, säger Mark Levengood som varit frontfigur för Svenska hjältar under flera år.

Aftonbladets publisher Jan Helin belönades också med utmärkelsen Årets medie­ledare på galan, som hölls på Wallmans salonger i Stockholm i går.

– Det här jobbet är inte så svårt om man har en fantastisk organisation. Aftonbladet är ett magiskt gäng som ger energi varje dag. Det är ni som gör att det är möjligt, säger Jan Helin.

Aftonbladet var totalt nominerade i åtta av nio kategorier. Koncernkollegan i Schibsted, Omni, belönades med priset Årets innovation. Årets dagstidning - helhetspriset gick till Upsala Nya Tidning.

Alla priser för Aftonbladet

Årets marknadsinsats – Svenska hjältar

”Dagstidningens tuffaste uppgift är att fortsätta vara relevant för sina läsare. Genom att uppdatera tidningens traditionella verktygslåda med nytänkande och mod har årets vinnare engagerat en svårflörtad målgrupp på lokal nivå - mycket starkt av en nationell kvällstidning.”

Årets dagstidning – digitala medier

”Luckan till klungan av utmanare är större än på länge - men vinnaren slår inte av på takten. Ett kraftcentrum för den digitala utvecklingen. Oavsett om det gäller mobilt, betallösningar eller journalistiska grepp. De är imponerande hungriga. Det ska hela medie-Sverige vara glada för.”

Årets redaktion – Sportbladet

”Tomas Tranströmer och Lotta Schelin har gjort det i sina genrer. Här är en vinnare som är både poetiskt eftertänksam och målmedvetet supersnabb, väljer rätt arena för varje publicering och använder redaktionens stora expertkunskap med kirurgisk precision i allt som berättas och granskas. Då är hela publiken med - också den som trodde sig vara ointresserad.”

Årets medieledare - Jan Helin

”Vinnaren är en inspiratör och pådrivare för alla som söker framtidslösningar på dagstidningarnas unika utmaningar. Genom höjd blick, modiga beslut och publicistisk öppenhet har årets medieledare nått en oomstridd tätposition i medieutvecklingen och visat branschen en väg mot fram­tiden.”