Komfort

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2005-09-12

Vi har redan nämnt att både Volvo och Saab kan det här med framstolar.

Vilken stol man föredrar avgörs möjligen av stussens omfång. Saabs framstolar har bredare sitsar. Volvostolarna i gengäld en tydlig liten rumpgrop, behaglig att slå sig ner i.

Båda ger gott stöd vid långkörning och har tillräckliga inställningsmöjligheter.

Komfortmatchen i baksätet vinner dock Saab.

Fjädringskomfort är något man kan i Trollhättan. 9-3 SportCombi har en långslagig, mjuk men ändå fast fjädring.

När chassit gör jobbet och karossrörelserna blir minimala, då åker man lugnt och bekvämt.

Volvo har stramare fjädring. Inte knallhårt, men inte heller mjukt.

Även i Volvo är karossrörelserna små vid större ojämnheter.

Men varje liten ojämnhet känns tydligt, till gagn för förarens körkänsla men till förfång för de åkandes komfort.

Ljudmässigt är Saab vinnaren. Lite för mycket vägljud sipprar in i V50, det surrar störande när asfalten är grov.

Prylfack finns i båda. Men vilket snille har skapat dörrfacken i Volvo - lagom stora för två kreditkort?

Komfortronden går, utan större tvekan, till Saab. Fjädringskomforten avgör.

Betyg/komfort

Saab 9-3 Betyg: 4 av 5 plusBetyg: 4 av 5 plus

Volvo V50 Betyg: 3 av 5 plusBetyg: 3 av 5 plus

Testduellen rond för rond:

Robert Collin om Volvo-Saab-testet:

Följ ämnen i artikeln