Dieselduellen

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2006-08-18

Cadillac BLS får hårt motstånd från Volvo S40

Cadillac BLS är som bekant en Saab 9–3 under skalet. Och i dag ser man nästan fler BLS än Saab när man besöker Trollhättan. Men det verkar också vara det enda stället där BLS dominerar. Bilen säljer inte på långt när lika bra som GM-folket hoppats på. Och om inte det ändras lär modellen snart försvinna.

Är den inte bra, eller vad är fel?

Låt vårt test avgöra om den är värd ett bättre öde.

BLS 1,9D har samma motor som Saab 9-3, en diesel på 1,9 liter som ger 150 hästar. Bilen kostar 261 200 kronor.

Volvo S40 D5 stoltserar med en stark 180-hästarsdiesel och kostar 272 900 kronor.

Diesel är ett intressant alternativ. Särskilt efter första oktober då de nya skattereglerna träder i kraft. Årsskatten för Volvon sjunker då med 2 680 kronor, med partikelfilterrabatten på 2 000 kronor per år inräknad.

Därför behöver du bara köra 1 300 mil om året för att köra billigare än klenare bensinalternativet 2,4i.

För BLS gäller liknande siffror.

Volvo är duktiga på dieselmotorer.

D5 har rapp gasrespons och drar fint från botten. Automatlådan, som är standard, växlar snabbt och mjukt.

Hårt och knattrigt ljud i motorn

Motorn i BLS går mjukt och drar jämt och fint men låter tyvärr illa. Ljudet är hårt och knattrigt.

Skillnaden i prestanda mellan bilarna är stor, Volvon har ju 30 extra hästkrafter och dessutom större motor.

Att BLS inte har en raketmotor gör dock inte så mycket. Bilen gillar nämligen inte aktiv körning. Fjädring och chassi är avstämt för att ge maximal komfort. Körglädje är klart nedprioriterat och bilen kränger en hel del.

Därmed är den helt väsenskild från S40 som är en riktigt kul bil. Bilen kränger inte alls mycket och är kommunikativ.

Lite för smala stolar

Även när det gäller styrning är Volvon klart bättre. S40 är reaktionssnabb medan BLS är ganska seg. Liksom Saab 9-3 rycker det en del i ratten vid gaspådrag.

Trots högoktanig körglädje bjuder S40 på hygglig komfort.

Stolarna är utmärkta, men aningen smala för storväxta. Och förarens vänsterfot har det trångt. Bak sitter man bekvämt men huvudutrymmet är lite skralt.

Klar komfortvinnare är Cadillac BLS, trots högre vindbrus och motorljud. Men utrymmena är bäst och stolarna lika inbjudande som Volvos – men för fler kroppsformer.

Fjädringskomforten är det som avgör.

Att byta från S40 till BLS är så stor skillnad att man undrar om det är samma väg man åker på. Bilen filtrerar bort smågupp enkelt men ändå snabbt, utan eftergung. Detta trots lågprofildäck.

Ingen lyxkänsla

När det handlar om kvalitetskänsla halkar både Cadillac och Volvo efter konkurrenterna. Det finns ingen lyxkänsla.

Däremot är det toppnivå när det gäller användarvänlighet.

Lättförståeliga menyer och inställningar. Och väl samlade reglage med tydlig funktion. Endast ett fåtal knappar är för små.

Hittills har det tydligt framgått att S40 D5 är sportbilen och BLS 1,9D är komfortkungen.

Men vad kostar kalaset?

Dieselns fördelar till trots, ägandekostnaderna handlar inte bara om bränsle och skatt.

Plånbok och fåfänga avgör

Cadillac bjuder på lägst förbrukning och grundpris. Tyvärr måste man betala dyrt för ett Elegance-paket för att hänga med Volvo utrustningsmässig. Priset landar på saftiga 310 000 kronor.

Ett förväntat svagt andrahandsvärde är också en nackdel.

Volvo klarar sig under

300 000-kronorsgränsen. S40 D5 är relativt välutrustad (Kinetic-nivå) från början. Bränsleförbrukningen är högre än för BLS, men andrahandsvärdet betydligt bättre. Milkostnaden talar för Volvon. Dock har märket en något svajig driftsäkerhet.

Vilken du ska välja handlar om två val.

Sportig bil med hygglig komfort. Eller komfort helt utan sport. Sen är resten upp till plånboken och fåfängan.

Martin Ström

Följ ämnen i artikeln