Renaults klassiska Alpine A110 gör comeback

Uppdaterad 2017-05-10 | Publicerad 2017-04-06

Nu presenteras nya Alpine A110.

Efter många år av rykten, snack, konceptbilar och en hel del verkstad får vi nu för första gången se nya Alpine A110 i produktionsutförande.

Strax innan 50-årsjubileet av Alpine A110 år 2011 (men som märkligt nog firades 2012) började snacket om att Renault skulle damma av Alpine-märket igen. 2012 presenterade man konceptbilen A110-50 som en liten aptitretare inför vad som var på gång. Och visst var någonting på gång, för tre år senare presenterades konceptbilen Alpine Celebration (i samband med 60-årsjubileet av märket Alpine) och året därpå, i februari 2016, presenterades nya A110 i konceptformat, misstänkt likt en produktionsbil. Alpine Vision Concept kallade man bilen då.

Nu, ytterligare ett år senare, är nya Alpine A110 officiell.

Som vi ser är bilen näst intill identisk med den senaste konceptbilen. Vad vi också noterar är modellbeteckningen A110 som är detsamma som användes till märkets mest berömda modell som fanns mellan 1961 och 1997. Inte bara känner vi igen modellbeteckningen, formerna på den moderna varianten är till väldigt stora delar inspirerade av den klassiska bilen som gjorde bra ifrån sig på rallyvägarna under framför allt 1960-talets sista år och i början av 1970-talet.

Inte släppt specifikationer

Strålkastararrangemanget är typiskt för modellen och plåtvecket mitt på dörren som sträcker sig till bakskärmen och böjer av nedåt mot tröskellådan är nästan på pricken likt originalbilens motsvarighet.

Baktill på nya A110, som till största del är byggd i aluminium, finner vi också likheter, inte minst den lilla bakluckan.

Ännu har inte Renault släppt några specifikationer för modellen men en mittmonterad 1,8-liters turbofyra på 250 hästkrafter, eller däromkring, väntas utgöra kraftkälla i basvarianten av A110. En prestandaversion med 300 hästkrafter tros också bli av. Förhandssnacket har varit inne på 0-100-tider på åtminstone 4,5 sekunder.

Alpine A110 kommer att gå upp mot Alfa Romeo 4C och Porsche 718 Cayman. Med andra ord kommer vassa köregenskaper som ger en stor portion körglädje att vara bland det främsta modellen har att bjuda på.

Följ ämnen i artikeln