Volvo förlägger ny fabrik i Kina

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2011-02-25

Hoppas sälja 200 000 fordon per år

En bilhandlare i Chengdu polerar en bil i hallen. Chengdu är en av regionerna där Volvo nu ska satsa på att bygga bilar.

Volvo tänker investera upp till 70 miljarder kronor under de kommande fem åren, framför allt på nya produkter, säger Volvochefen Stefan Jacoby till Reuters.

Volvo hoppas kunna sälja 200 000 fordon årligen i Kina om fyra år, säger Jacoby, som i dag ska presentera Volvos Kinaplan. Vid en presskonferens i Peking avslöjar han och styrelseordföranden Li Shufu hur Volvo har tänkt att mångdubbla volymerna i Kina och var den första fabriken ska ligga.

Nya fabriken i Chengdu

Förhandsspekulationerna har varit många inför Volvo Personvagnars för framtiden så viktiga Kinaplan. Intresset från medierna är enormt med runt 400 anmälda journalister till presskonferensen i Peking med start klockan 7.30 svensk tid.

Volvo planerar att förlägga sin nya bilfabrik till Chengdu, säger Jacoby till Wall Street Journal. Chengdu har tidigare pekats ut som det troligaste alternativet. I området har Volvoägaren Geely redan en fabrik. Där finns också flera andra biltillverkare och underleverantörer.

Fabrik i Daqing

Enligt ett pressmeddelande från Volvo om den nya strategin för bolaget i Kina undersöker bolaget möjligheten att öppna en nya fabrik även i Daqing.

"Vi betraktar Kinamarknaden som en andra hemmamarknad för Volvo PV och en väldigt viktig del av planen att bygga en framgångsrik framtid för företaget", säger vd Stefan Jacoby.

Fabriken i Chengdu ska tillverka cirka 100 000 Volvobilar per år. Produktionen beräknas starta 2013. Företaget skriver också att satsningarna i Kina inte ska påverka verksamheten eller personal i Europa.

Investeringsfonder bakom satsningarna

Daqing är via en regional investeringsfond en av finansiärerna bakom Volvo PV. Fonden äger 37 procent av Volvo PV.

En liknande investeringsfond i Jiading i Shanghaiområdet äger 12 procent medan Zhejiang Geely Holding Group med huvudägaren Li Shufu äger 51 procent.

Volvo PV skriver i pressmeddelandet att företaget fokuserar på att öka försäljningen på den kinesiska marknaden. Bland annat ska antalet återförsäljare utökas från dagens 106 till 220 under 2015.

Företaget ska också anställa ny personal i Kina som ska arbeta med att produktutveckling för den kinesiska marknaden.

Utveckling i Shanghai

Shanghai ska vara huvudkontor och även centrum för produktutveckling och design för Volvo PV i Kina. Shanghaikontoret ska också bistå Volvo PV:s forsknings- och utvecklingsavdelning i Sverige när det gäller utveckling av el- och hybridfordon.

"Vi ska bygga en helt ny fabrik i Chengdu och undersöka möjligheten att etablera ytterligare en fabrik i Daqing. Vår produktion i Kina kommer dock inte att ha någon påverkan på beslut som gäller kapacitetsutnyttjande vid våra fabriker i Sverige och Belgien", säger Stefan Jacoby i pressmeddelandet.

Lovar med lyx

Volvo ska bli lyxigare, mer premium och ännu mer globalt. Det var budskapet från Volvos styrelseordförande Li Shufu under fredagens presskonferens. Han jämförde åter Volvo med en tiger som ska släppas loss.

Säkerhet och miljötänkande ska också prägla märket.

Li Shufu lyfte fram att Volvo har en unik position genom att vara det enda globala märket med en kinesisk ägare.

Lokala anpassningar krävs

Men för att lyckas på den kinesiska marknaden krävs lokala anpassningar. Utvecklingscentrumet i Shanghai ska arbeta med att göra bilarna attraktiva för kinesiska kunder.

– I Kina fokuserar man mer på det ytliga, vad det ser ut som. Volvo har en historia av att fokusera på själva kärnan, sade Li Shufu.

Ledningen förtegen

Exakt vilka modeller som ska byggas i Kina vill inte Volvoledningen avslöja.

Styrelseordföranden passade på att tacka kinesiska regeringen som gjort Volvoaffären möjlig genom att godkänna den och han konstaterade att bolaget följer regimens industripolitik genom att i första hand satsa på fabriker i sydvästra och nordöstra Kina.

– Det vore bekvämt för oss med en fabrik även i Shanghai, men vi måste respektera den politiska linjen, sade han.

”Kina Volvos andra hemmamarknad”

Freeman Shen, chef för Volvos Kinaverksamhet, slog fast att Kina blir Volvos andra hemmamarknad. Den är avgörande för att Volvo ska nå sitt djärva mål att sälja 800 000 bilar 2020. I fjol var försäljningen drygt 373 000 bilar.

– Kina ska stödja Volvos tillväxt över hela världen. Framgång i Kina är central för Volvos framgång i övriga världen, sade Freeman Shen.

Han talar utmärkt engelska efter att ha jobbat i Nordamerika i flera år, men på presskonferensen valde han, liksom Li Shufu, att tala kinesiska och använda tolk.

Större köpkraft

Freeman Shen beskrev hur Volvo hoppas att få del av den starka tillväxten inom lyxbilsförsäljningen i Kina när medelinkomsten höjs.

– 400 miljoner av en total befolkning på 1,5 miljard kommer snart att vara medelklass. Det betyder att fler och fler hushåll har råd med lyxiga bilar.

Stadsjeepar och lyxiga sedaner är det som anses funka bäst i Kina.

– Vi har de nyrika och de välbärgade som vill använda sina bilar för att visa status och god smak. Och så har vi de unga som tänker mer på mode och det dynamiska, sade han.

Ny ledning i Kina

Den nya ledningen för Volvos verksamet i Kina presenterades också och den består både av personer med Volvoerfarenhet, som produktionschefen Lars Danielson, som tidigare var chef över Torslandafabriken, och personer med kunskap om den kinesiska marknaden.

Danielson jobbar nu med att få i gång Chengdufabriken till 2013.

Volvo har sedan mitten av 2000-talet haft kinesiskt tillverkning i Chongqing i samarbete med Ford, Mazda och Changan, och den tillverkningen ska enligt Volvoledningen fortsätta. I fjol byggdes cirka 20 000 Volvobilar där.

Kontraktet löper till 2016.

Tror på målet

Yang Jian, som är redaktör för branschtidningen Automotive News i Shanghai, tror på Volvos mål att sälja 200 000 bilar 2015.

– Med tanke på hur marknaden här utvecklas är det realistiskt, men det krävs hårt arbete. Volvo är långt efter de tyska konkurrenterna och har mycket att ta igen, men med stora investeringar och fler modeller som byggs här borde det kunna gå, säger han.

Respekterad – dock inte lyx

Volvo är ett respekterat bilmärke i Kina, men det är inte så känt. Och det räknas i dag inte in i lyxklassen, enligt Yang Jian.

– Volvo placeras någonstans mellan massmärken som VW, GM och Ford och lyxiga bilar som Mercedes och BMW. Många tänker på S 40, eftersom det var den första modellen som Volvo började bygga här, säger han.

Kan bli regeringsbil

Li Shufus följsamma attityd mot den kinesiska regeringen, som han gav uttryck för under presskonferensen, tror Yang Jian kan vara ett sätt att försöka få in Volvobilar i statsapparaten.

Den främsta officiella bilen är i dag Audi, som samarbetar med kinesiska FAW.

– Där har Volvo en chans att ta sig in och det försöker säkert Li Shufu. BMW och Mercedes är för dyra och har för hög skrytfaktor, men Volvo skulle kunna passa, säger Yang Jian.

TT

Följ ämnen i artikeln