Tysk körglädje med drag i

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2006-07-26

BMW F 800 är både bra och snygg

BMW sätter nya försäljningsrekord och presenterade de senaste tre åren fler nya modelller än tidigare under ett helt decennium.

Motorn hos F 800 är fabrikens första parallelltwin. Basdata är standard, med fyrventilsteknik, vattenkylning och bränsleinsprutning.

Vad som är märkbart är balansaxeln som kvitterar ut de vibrationer som en motor med 360-graders vevaxel vanligen producerar.

Snabbt svar i gasen

En tredje vevtapp driver en motvikt och den rör sig upp och ner i motsatt riktning mot kolvarna och eliminerar nästan helt massakrafterna. Det fungerar bra, den ivriga motorn arbetar mjukt från tomgång till rödmarkeringen vid 8 500 varv. Lika viktigt är det snabba svaret i gasen utan att det är för abrupt och vridet i motorn ligger över ett brett register.

Kraftfull motor

Motorn drar så kraftigt från 3?000 varv att man nästan väntar sig att det ska ta slut uppe vid toppen, men det gör det inte.

Motorn bara drar och drar och bevisar övertygande att 85 hästkrafter är mer än tillräckligt.

Det allra viktigaste hos hojen är dock hanterbarheten, balanserad, neutral och mycket känslofull. I krypfart är hojen idealisk för att tråckla sig igenom tät trafik.

Ger man på, fortsätter chassit att imponera med en stabilitet som täcker de flesta situationer.

Förutom att vara en mycket bra motorcykel – och snygg! – har BMW dessutom fördelen av en suverän försäkringslösning, speciellt i storstäder, och därtill ett högt andrahandsvärde.

Nackdelen är i viss mån den darriga finishen och det relativt höga inköpspriset.

Fakta

Kevin Ash/MC-Nytt

Följ ämnen i artikeln