Volvo gör snöröjare som går på biogas

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-12-10

Så ska koldioxidutsläppen minskas på flygplatserna

Så här går snöröjningen på Arlanda till idag, den miljövänliga snöröjaren ska snart testas på Kiruna flygplats.

Det statliga bolaget Swedavia strävar efter att göra sina fjorton flygplatser i landet koldioxidneutrala. Ett led i detta arbete är en biogasdriven snöröjare som man tagit fram tillsamans med Volvo och Schmidt.

En snöslunga i aktion på Arlanda.

Snöröjarnas uppgift är att hålla start- och landningsbanor snöfria. Nu har Volvo i samarbete med det tyska företaget Schmidt tagit fram en miljövänlig maskin som drivs med komprimerad metangas och diesel.

Går på biodiesel

Snöröjaren har två 9-liters motorer, på sikt kan dieseln ersättas med biodiesel, vilket gör driften av fordonet ännu grönare.

– Vi kombinerar dieselmotorns överlägsna verkningsgrad med gasens fördelar. På så sätt får vi en motor som är betydligt mer energieffektiv än traditionella gasmotorer där gasen förbränns i en bensinmotorprocess, säger Inge Horkeby, miljöchef på Volvo i ett pressmeddelande.

Snöröjaren har en dumperframdel som bygger på Volvo A25E. Fordonet har två 9-liters dieselmotorer konverterade till gasdrift, den bakre motorn driver en borstvals och en blåsenhet som kan blåsa bort snörester i en hastighet av 130 meter per sekund.

Testas i Kiruna

Volvo har sedan tidigare både lastbilar och bussar som körs på biogas, men det här är första gången som Volvo CE och Volvo Penta visar upp ett fordon som har biogasmotorer.

Snöröjaren har idag överlämnats till Swedavia på Arlanda, men den ska inom kort transporteras till Kiruna flygplats där den ska testas.

Följ ämnen i artikeln