Helt okej, men bullret måste bort

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2004-03-01

Collin provkör Saab 9-3 1,8i

Saab 9-3 1,8i är en budgetversion av Trollhättans mellanklassbil, byggd enbart för att möta de billigaste varianterna av Volvos nya S40.

"i" står för insprutning i motsats till Saabs signum turbo.

Epsilon kallas den bottenplatta som Opel, Saab och GM i Detroit skulle enas om för att bygga sina respektive mellanklassare på.

De Epsilon-baserade jänkarna från Chevrolet och Pontiac är ett jättelyft jämfört med traditionell amerikansk standard när det gäller köregenskaper, komfort och kvalitet. De räknas nästan som små lyxbilar. Även för Opel var Epsilon ett lyft.

Men Saabs tekniker ville gå ännu längre och nöjde sig inte med de dominerande tyskarnas lösningar. Bland annat ville Saab utrusta de nya GM-motorerna med turbo och så ansågs den elektriska servostyrningen som Opel valt för dålig.

För två år sen fick vi facit: Opel Vectra blev en typisk Opel med jasåbetonade köregenskaper medan Saab 9-3 blev en av klassens mest körglada.

Men priset blev högt för Saab. Dels tröttnade GM i Detroit på Trollhättans höga kostnader och att företaget aldrig lyckas dra in några pengar, dels blev bilen dyr. Så dyr att försäljningen framförallt i Sverige riskerar att rasa när svenskarna får chansen att köpa den mindre, men i vissa versioner också billigare Volvo S40.

Därför är det ingen slump att Saab 9-3i presenteras samtidigt som S40.

Sämre än turboversionerna

Hur är den då, jämfört med turboversionerna av 9-3?

Sämre. Men inte så mycket sämre.

De viktigaste försämringarna är motorn och styrningen. Turbomotorn i de andra 9-3-modellerna är en ny GM-motor med bland annat lägre bränsleförbrukning och renare avgaser. Insprutningsmotorn i lågpris-saaben är den gamla Vectra-motorn, som även sitter i vissa versioner av nya Vectra. Den är billigare att tillverka och sänker priset på bilen mer än om man bara plockat bort turbon från den nya GM-motorn.

Bullrar på tok för mycket

Styrningen är den elektriska servon från nya Vectra som är billigare än Saabs hydrauliska.

Motorn är egentligen inte dålig, men den bullrar på tok för mycket. Vid lätt momsad motorvägsfart (en hastighet som inte är förbjuden utomlands) morrar det besvärande. Här måste Saab göra något.

Även om det kostar"

Styrningen känns faktiskt bättre än i Vectra, troligen för att hela chassit är mer avstämt för köregenskaper hos Saab än hos komfortinriktade Opel.

De som tyckte att gamla 9-3 fungerade bra på vägen kommer i varje fall inte att bli besvikna. Nya 9-3i är en riktigt bra vägvagn jämfört med de flesta konkurrenterna i klassen.

Saab 9-3i

Läs även...

Robert Collin

Följ ämnen i artikeln