Saabs framtid - mest nödlösningar

Uppdaterad 2019-07-31 | Publicerad 2005-09-26

Vad är Saab utan Trollhättan? Och Trollhättan utan Saab?

I femtio år har bilfabriken och stan levt i fruktbar symbios, men slutet kanske är närmare än någon vill inse.

GM-ledningen i Detroit som är van att klistra olika bilmärken på identiska modeller utvecklar just nu nya Saab-modeller i Tyskland, Japan och USA, men inte i Sverige.

Besluten om var de nya modellerna ska byggas är inte hundraprocent klart ännu, men hur det än slutar kommer Trollhättan inte att dra något av de längsta stråna.

Så här ser Saabs framtida modellprogram ut, just nu. En del modeller är bekräftade, andra kommenteras inte officiellt, men finns ändå.

9-2X

Den lilla fyrhjulsdrivna modellen som till nästan 100 procent baseras på Subaru Impreza, och som byggs av Subaru i Japan, har blivit en total flopp. Ersättaren som skulle komma om två år är redan skrotad.

9-3

Både sedan-modellen och nya kombin byggs i Trollhättan på den så kallade Epsilon-plattformen fram till 2010. Ersättaren ska baseras på Epsilon 2 och enligt bekräftade GM-beslut byggas i Opelfabriken i Rüsselsheim.

9-3 cabriolet

Byggs i cirka 20 000-takt på Epsilonplattan hos Magna Styr i Österrike åtminstone fram till 2010. Ersättaren kanske ska byggas i Trollhättan - som i så fall blir en fabrik för nischbilar.

9-4X

Utvecklas just nu i Detroit på en ny global GM-teknik. Den nya plattformen Theta ska även bära upp en fyrhjulsdriven så kallad Cross Over med Cadillac-emblem och säkert andra amerkanska modeller från GM. Bilen blir personbilslik, inte så hög och tung och är tänkt för gatbruk, inte terräng. Bilen blir femsitsig, premiär tidigast 2009. Ska byggas i USA och enligt planerna säljas i hela världen.

Tidningsrykten om att 9-4X ska baseras på koreansk teknik och byggas hos Daewoo är felaktiga. Det har aldrig varit aktuellt.

9-5

Byggs på gamla Opel Vectra-plattformen sen 1997 och skulle ha ersatts nästa år, men i stället kommer modellens andra "fejslift" (presenterad i Frankfurt) för att försöka hålla liv i modellen fem år till.

Turerna kring ersättaren är lika många som sorgliga. Först skulle ersättaren baseras på den nya så kallade Premiumplattformen som utvecklades hos Saab i Pixbo tillsammans med (dåvarande GM-partnern) Alfa Romeo. Men Premiumplattan blev för dyr, för tung och för säkerhetsbetonad på bekostnad av körglädjen enligt GM-strategerna. Man fick inte rum med en V8 heller vilket till slut gjorde att Saab drog sig ur projektet.

Då lanserade GM-chefen Bob Lutz tanken på en bakhjulsdriven 9-5 där en stor V8 inte bara var möjlig, utan självklar. Den bakhjulsdrivna Zeta-plattformen skulle utvecklas av GM-märket Holden i Australien och arbetet var i full sving när någon till slut insåg att en Saab trots allt inte kan vara bakhjulsdriven. Att göra Zeta fyrhjulsdriven var fullt möjligt, men eftersom bara Saab var intresserat av en sådan lösning blev det för dyrt. Saab drog sig ur, sen blev GM:s ekonomi så dålig att hela projektet lades i malpåse. Nu ligger Epsilon 2-plattan närmast till hands för nästa 9-5. Den ska i så fall sträckas ut och breddas jämfört med 9-3 och Opel Vectra.

Saab-chefen Jan-Åke Jonsson säger i intervjun här intill att 9-5 kanske kan byggas i Trollhättan. Men enligt GM:s strategi med fabriker som ska tillverka runt 300 000 bilar per år verkar det mindre troligt. Mer sannolikt hamnar även nästa 9-5 i Rüsselsheim. Premiär tidigast 2010.

9-6X

Premiär tidigast nästa år. Baseras på nya Subaru Tribeca som är en sjusitsig personbilsbetonad Crossover av samma typ som Volvo XC90. Tekniken är 100 procent

Subaru, vilket innebär boxermotorer och kontinuerlig fyrhjulsdrift, men inga dieslar vilket gör bilen ointressant i Europa. Byggs av Subaru i USA. GM har inte bestämt om den ska säljas utanför Amerika ännu.

Konceptbilen 9-6X fick tummen ner förra året sen flera kundkliniker tyckt att den var för ful. Just nu arbetas den misslyckade fronten med tre kylaröppningar ovanpå varandra om.

9-7X

Ett lågprisprojekt utvecklat ur rambygget Chevrolet Trail Blazer. Byggs i Ohio, ska bara säljas i USA och ska inte ersättas.

Inte ens Detroit tycker att tekniken har med Saabs varumärke att göra. Läggs sannolikt ner när 9-6X lanserats.

Robert Collin

Följ ämnen i artikeln