Stor efterfrågan på Maserati Levante

Publicerad 2016-07-01

Det italienska svaret på Porsche Cayenne och Range Rover Sport.

Maserati Levante har landat i Sverige och suget efter nyheten är stort.

– Vi visade den för 150 av våra närmaste kunder och det var ett otroligt mottagande, säger Filip Larsson på Autoropa.

Har du nyhetstips? Tipsa Aftonbladet Bil genom att mejla
här
Sugen på mer nyheter? Följ Aftonbladet Bil på
Facebook

En körmaskin maskerad som suv. Maseratis första crossover ska vara en kombination där man parat en GT-bil med en offroad-modell. Och rent utseendemässigt så stämmer det.

Den är stor, men tack vare linjespelet och det sluttande taket så framstår den som mer smärt än vad den egentligen är. Inuti är det tvärtom, där får man uppleva den rymd som femmetersbilen erbjuder.

– Jag tror att många uppfattade bilen som mindre innan de fick se den och förvånas över att den är större och rymligare än förväntat. Sen tror jag att designen tillsammans med materialvalen gör att den känns helt ny på marknaden. Säkerligen tycker många att det är ett nytt spännande alternativ till det som ”alla” andra har, säger Filip Larsson, delägare i Autoropa som är generalagent för Maserati.

Snart slutsåld

Att Maserati Levante lanseras innebär att märket nu täcker in det viktiga suv-segmentet. För även när det gäller lyxbilar – så förväntas högbyggda crossovers stå för runt hälften av försäljningen.

– Det har varit mycket förbeställningar sedan den visades i Genève. Vi har en liten tilldelning kvar, men jag förväntar mig att den är slut inom tio dagar. Så vill man ha en bil inom jul får man vara snabb, säger Filip.

Autoropa har som prognos att fördubbla Maserati-försäljningen gentemot 2015. Och med Levante i stallet så räknar man med att ökningen fortsätter i samma takt.

– Totalt tror vi att vi ska leverera strax över 100 Maserati-bilar i år och där blir väl 55 procent Levante. Nästa år så räknar vi med att dubbla försäljningen igen.

Från 765 000 kronor

Maserati Levante går att få både som diesel- och bensinbil. I båda fall rör det sig om en V6:a och oavsett vilken version man väljer så utlovas riktig körglädje. Dieseln är god för 275 hästkrafter och 600 Nm och trots en vikt på 2,2 ton så får man upp bilen i 100 km/h från stillastående på 6,9 sekunder.

De som vill ha den tuffare bensinaren får en motor som levererar 430 kusar (Maserati har även en 350 hk-version, men den säljs inte i Sverige). Är det bråttom kan man då njuta av en acceleration 0-100 km/h på 5,2 sekunder.

Det svenska priset startar på 765 000 kronor för dieselversionen och för de som vill ha bilen med en bensin V6:a så är det 930 000 kronor som gäller. Vill man ha en mer utsmyckad version går det självfallet att kryssa i extrarutor med mer teknik, flottare interiör och andra kosmetiska uppgraderingar.

Har du nyhetstips till Aftonbladet Bil? Mejla ditt tips hit.

Följ ämnen i artikeln