Harleys coolaste hoj

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2007-07-09

Allt handlar om motorn när det

kommer till Harley-Davidson FXDB Dyna Street Bob. Modellen var ny 2006, men det är den för året nya motorn som drar blickarna till sig.

Allt annat är nedtonat.

Inte mycket krom, lacken finns i mattsvart, blanksvart, mattsilver eller mattblå metallic. Sitsen är endast för en person och motorn svart. Styret står rakt upp i luften och anknyter till det gamla amerikanska ”bobber-

arvet” från 40- till 60-talet då rebelliska bikers i USA tog bort allt onödigt och satte på ett brett eller högt styre. En ljummen sommardag känns det perfekt att kunna glida fram med händerna greppande de högt placerade handtagen.

Vridstark motor

Den sexväxlade Cruise drive-lådan fanns på alla Harleys med Dyna-ram (som denna) redan förra året, men är i år standard på alla Big Twins. Egentligen känns den onödig eftersom den vridstarka motorn på 96-kubiktum (1584 cc) skulle ha klarat sig bra med hälften så många växlar. Fast det gäller så klart att hänga med sin tid och sexan är en utmärkt överväxel när farten kliver över 100 kilometer i timmen.

HD vill minska bullret

Till i år tog Harley-Davidson i krafttag för att dämpa ljudnivån på sina stora luftkylda twinnar. Det uppnås med ett spjäll i det bakre avgasröret som öppnar och stänger beroende på varvtal för att få bort ljud i mellanregistret. Faktiskt i just de områden där bullermätningar görs. Här får vi två problem. Det fungerar inte som det borde. Ljudet från de dubbla piporna blir vid vissa varvtal närmast komiskt likt en encylindrig maskin och släpper sedan på efter att cykeln går upp i varv. Det andra problemet är att motorn går för magert. Tanken är god, men genomförandet dåligt. Det bästa ägaren kan göra för att motorn ska må bra är att byta avgassystem och tändbox på sin maskin. Även om de flesta Harley-ägare ändå gör det så känns det dumt när det blir ett måste.

Bättre bromsar behövs

Det här är en motorcykel som väger över 300 kilo fulltankad och ska göra 170 km/tim. Då behövs bättre bromsar än de som sitter på. Det går visserligen att förbättra bromsverkan med andra bromsbackar och stålomspunnen bromsslang fram, men riktigt bra blir det inte. För att stoppa det snabbt skulle ett fyrkolvsok ha behövts fram på den enkla bromsskivan.

I slutet är det här ändå den mest prisvärda och klart manligaste och coolaste Harleyn med Dyna Glide-ram. Sedan vet väl alla att en Harley aldrig blir färdig. Du köper bara råmaterialet och skapar din egen hoj efter det.

Manfred Holz/MC-Nytt

Följ ämnen i artikeln