JA: Om det är någon som kan rädda Saab så är det Koenigsegg

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-06-17

Peter Kadhammar.

Den här veckan kommer Saab att producera runt 400 bilar eller närmare bestämt 13 fordon i timmen, dock bara under kontorstid och vardagar.

Så litet är bilmärket som de flesta i vårt land fortfarande vill tro är ett starkt varumärke, en innovativ produkt som spelar eller borde spela i samma liga som Audi och BMW.

Tjena.

Drygt 3 000 personer arbetar kvar i fabriken i Trollhättan. Dess betydelse torde inte vara större än franska Simcas eller brittiska Hillmans innan de rullade in i glömskan. Saab är ett litet excentriskt bilmärke i Europas norra utkant.

Nu kommer den goda nyheten:

Om någon kan rädda Saab är det Koenigsegg, ett ännu mer excentriskt märke, för att inte säga bisarrt. En bil som man kan köra i 350 kilometer i timmen? Vad ... bra.

Saab har under i stort sett hela sin existens levt på subsidier, dolda och indirekta i form av statliga beställningar av stridsflygplan, i form av direkt statligt stöd och i form av koncernbidrag från General Motors i Detroit.

Inget är meningslösare än att hålla en bilfabrik i gång med skattepengar. Det produceras för många bilar i världen och de som produceras släpper ut alldeles för mycket koldioxid.

Vilket existensberättigande skulle Saab ha, mer än att hålla en del av Trollhättans invånare sysselsatta?

Då vore det väl bättre att satsa på datortillverkning eller vindkraftverk eller varför inte lokomotiv, som det redan finns en stolt tradition av i Trollhättan. Museet över Saabs fina men ganska blygsamma produktion ligger förresten i Nohabs gamla lokverkstad.

Koenigsegg kan ge Saab en mening utöver att generera arbetstillfällen. Hur? Med vad?

Jag vet inte. Men jag är säker på att det blir tusen gånger intressantare än under ägaren General Motors som var en dinosaurie och kolportör av rent omoraliska produkter.

Följ ämnen i artikeln