Halva storleken - och halva kostnaden

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2005-08-11

Beg-expertens tips för att få mer pengar över

En småbil är hälften så dyr att äga som en stor. Ändå väljer de flesta en onödigt stor bil.

Jag hör själv till dem som kör en reslig kombi och kanske borde jag med det stigande bensinpriset rådfråga min bankman vad nöjet egentligen har för inverkan på hushållsekonomin.

Men för tillfället, när barnvagnen o c h målarburkarna måste rymmas på färden ut till landet, kan jag åtminstone nästan motivera mitt bilval för både miljövänner och ekonomer. Det stora problemet tycks vara att man vänjer sig.

Även efter det att småbarnen slutat ockupera baksäte och bagage med allehanda prylar, fortsätter päronen att köra en stor bil. Till och med när barnen är utflugna kör man omkring med ett ekande tomt baksäte och ett bagagerum som på sin höjd nyttjas vid den månatliga storhandlingen.

Visst är det bekvämare att åka i en stor bil, men skillnaden jämfört med en modern begagnad småbil är faktiskt marginell. Det är inte längre en pina att åka på längre utflykter i mini- eller småbilar.VW Polo är ett utmärkt exempel på komfort för två. Inte heller Toyota Yaris lär skramla sönder i första taget.

För lite ärtigare design och kvicka köregenskaper rekommenderas Mini Cooper, även den i lite högre prisklass, men hoppet ner från herrgårdsvagnen gör ändå plånboken glad.

Prisbilligare varianter heter Seat Ibiza, Opel Corsa och Ford Fiesta. Pigga oldtimers med högt bruksvärde. Eller varför inte någon av fransyskorna Renault Clio och Peugeot 206.

Samtliga moderna småbilar har faktiskt fler kvaliteter än vad de flesta tror. Lastmöjligheterna är goda tack vare väl utnyttjade kvadratcentimetrar och det finns ofta flexibla lösningar på hur lasten ska stuvas. Om gammelmormors byrå ska med går det ju också att fälla baksätet – som ändå ingen använder.

Slopa den törstiga, åldrade familjebilen till fördel för en nyare begagnad och förmodligen också krocksäkrare småbil. Så mycket smartare, billigare och miljövänligare.

David Lilja (bil@aftonbladet.se)

Följ ämnen i artikeln