Krockkudde ska rädda mc-förare

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2005-09-08

Fungerar bäst i hastigheter upp till 50 km/h

livräddare En demonstration visar hur Hondas nya krockkudde för motorcyklar ska fungera.

Motorcyklisterna har varit i princip oskyddade i trafiken.

Fram till nu.

Honda lanserar nämligen en krockkudde för motorcyklar – som kan komma att rädda liv.

dämpar smällen Klicka på bilden för att få fram en stor version.

Första modell att få luftkudde är Hondas nya Gold Wing som lanseras i USA till våren. Kudden är fäst mellan handtagen på styret och löser ut när sensorer registrerar en kraftig krock.

Fungerar bäst vid 50 kilometer i timmen.

Enligt Honda kommer luftkudden att minska antalet som omkommer i trafiken när de kör motorcykel. Bäst fungerar luftkudden vid frontalkrockar i hastigheter upp till 50 kilometer i timmen, men även vid betydligt högre hastigheter som 100 kilometer i timmen kan motorcykelns airbag minska skadorna på föraren. Tidigare har BMW presenterat en krockkudde som skulle kosta runt 2000 dollar för varje konsument. Den blev för dyr och någon produktion startades aldrig, uppger AFP.

Honda har funnit sätt att göra produktionen billigare och vill nu börja marknadsföra kudden. Enligt uppgift ska krockkudden börja säljas inom tre år.

Thomas Carlson, mediachef på NTF som arbetar för säkrare trafik, är skeptisk till airbag för motorcykel.

– Naturligtvis är det bra med allt som kan göra det säkrare för den som åker motorcykel, men oftast så kör de omkull och slängs av cykeln och då hjälper inte någon airbag, säger han.

”Det löser inte problemet”

Förra året ökade antalet motorcykelolyckor och främst då med sportmotorcyklar som har har snabb acceleration.

– De tror att de är odödliga och när de krockar i höga hastigheter finns ingen airbag i världen som rädda dem, säger Thomas Carlson.

Carlsson menar att airbag för motorcykel inte löser de stora problemen med motorcyklister som omkommer i trafiken.

Vad anser du är det bästa sättet att lösa det problemet? Ska man bygga säkrare vägar i stället?

– Det går inte att bygga om alla vägar eftersom vi har så mycket blandad trafik. Jag anser att det enda som löser problemet är att man inte åker motorcykel, säger han.

Therese Holmberg, Anders Thoresson

Följ ämnen i artikeln