Strålande, Saab!

Uppdaterad 2018-06-28 | Publicerad 2010-01-10

Vintermörkret blir ljusast med
svenskens lampor

Saab vinner en knapp ljusseger över BMW.

Svenskens vanliga reflektorer ger ett utmärkt hel- och halvljus som lyser upp vintermörkret.

Ingen av de åtta bilarna i vårt vinterbilsstest använder sig av den allra senaste ljustekniken med gasurladdning.

Men vanliga reflektorer med H4-lampor som till exempel Saab 9-3 använder tar stor plats för att ge bra ljus och passar därför inte alltid så bra in i bilarnas moderna design.

Kör med projektorlampa

Både Audi och Nissan använder i stället projektorlampor till sina halvljus, som ger ett gott ljusutbyte ur en mycket begränsad ljusyta.

Ljusdiagrammen här intill avslöjar obarmhärtigt bilarnas räckvidd på halv- (gul kägla) och helljus (vit kägla). Projektorlamporna i nosen på Audi och Nissan räcker bra, men den lilla konventionella helljusreflektorn är inte imponerande. Saab med sin "vanliga" reflektor har däremot utmärkt ljusflöde både på hel- och halvljus – och därtill bra strålkastarrengöring vilket ger ytterligare plus i kanten. Svensken vinner en knapp seger över BMW som också har ett imponerande ljus – så länge glaset är rent.

Rover håller i längden...

Rover har ett medelmåttigt halvljus och mycket bra helljus, kanske till och med det bästa, i alla fall på längden. I verkligheten uppfattas Saabs helljus minst lika bra vilket troligen beror på engelsmannens spetsiga ljusbild på slutet vilket inte är till lika stor nytta som en bred ljusbild.

Den andra svensken, Volvo, i vårt test var utrustad med så kallade klarglas, vilket inte visar på några fördelar annat än utseendet. Resultaten ger besked om dåligt halv- såväl som helljus.

Sämst av de testade lamporna är Hondas, vilket också stämmer överens med omdömena från testlaget. Halvljuset är knappt medelmåttigt medan helljuset är katastrofalt dåligt. Här behövs det definitivt extraljus för att trivas om natten.

Följ ämnen i artikeln