Snart kan du bromsa med ratten

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2001-08-16

Svenska framtidsbilen Filo styrs med en joystick

Här är bilen som man styr med en joystick. Och man gasar och bromsar med händerna.

Svenska SKF:s nya bil för tankarna till både Blixt Gordon och moderna tv-spel.

Framtidsbilen Filo manövreras med en joystick. Man gasar och bromsar med ratten.

Europeiska flygjätten Airbus var först med att ersätta styrhydraulik med elektricitet och mekanik och SKF är den ledande leverantören. Nu för SKF över sina erfarenheter till bilindustrin och prototypen Filo väckte stor uppmärksamhet på bilsalongen i Genève i våras.

Bilen är byggd på bottenplattan från Opel Zafira men karossen är ritad av Bertone för att visa upp möjligheterna med den nya tekniken.

Helt nya möjligheter

- Vi hade kunnat visa vårt system i en konventionell bil med ratt, pedaler och vanlig växelspak, säger projektledaren Filippo Zingariello men Filo visar att drive-by-wire-tekniken ger helt nya möjligheter.

"Ratten" med gas, broms och den knappstyrda halvautomatiska växelväljaren i en enhet sitter upphängd i mittkonsollen. Det tar tid att vänja sig vid att gasa och bromsa med händerna och att rattens utväxling är direkt som ett cykelstyre.

- Man väljer reglage som man vill och utväxlingen ligger i mjukvaran, säger Filippo Zingariello. Med all sannolikhet blir det vanliga pedaler och en vanlig ratt - fast utan rattstång förstås - när tekniken kommer i serieproduktion om några år.

Teknik som Ferrari

Redan om två år kommer den knappstyrda manuella växellådan. Den påminner om tekniken som Ferrari var först med i sin rattstyrda F1-låda.

- Vårt system är lika snabbt, men enklare, lättare och billigare, eftersom vi inte utnyttjar hydraulik.

I slutet av 2003 blir det premiär för elektriska bromsar, som är dubbelt så snabba som dagens hydrauliska bromssystem.

SKF vill inte avslöja något om biltillverkaren mer än att det blir en mellanklassbil. Fiat kanske inte är en allt för djärv gissning.

Robert Collin

Följ ämnen i artikeln