Nostalgitrippen

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2004-08-17

Robert Collin återupplivar gamla minnen på BMW:s nya värstinghoj.

Köra motorcykel har blivit jobbigare med åren. När jag var arton var det kortbyxor, träskor och på sin höjd en hjälm. Nu är det gore-texställ med skydd, stövlar med skydd, handskar med skydd och integralhjälm som sliter öronen av mig när den ska på.

Men en hel del har ju blivit lättare också. Elstart, effektiva bromsar med skivor, till och med låsningsfria, och så har motorcyklarna fått betydligt bättre köregenskaper.

Det enda som är sig likt är att märket framför andra är BMW, och motorn en boxer.

Innan jag fyllt tio satt jag bakom ryggen på Guy, min barndoms idol, på hans encylindriga BMW. Senare blev det flera med två cylindrar och den unika boxermotorn. Kardandriften, som var synonym med märket.

Vi var runt i Mellansverige och på ett riktigt äventyr 1959 med de allra första färjorna till Åland. Viking II som gått som trupptransportfartyg mellan England och Frankrike och den gamla lastfraktaren Slite som rymde några få bilar - och vår BMW - på fördäck.

Min "hjälm" på den tiden var en skinnluva med tre stötupptagande valkar.

BMW enda alternativet

När jag fick körkort 1967 var BMW den enda motorcykeln för folk som inte ville stanna och meka var tionde mil. De som körde engelskt var entusiaster som inte hade något emot att täta oljeläckor, spänna kedjan och kolla allmänt slammer med jämna mellanrum. Japanerna hade inte erövrat Europa än och HD fanns bara på bio, i filmen Easy Rider som kom 1969.

I dag finns i familjens ägo en BMW R90 S, där S betyder Sport. Det var svågern, "Masen", som köpte den ny 1973 och sen dess har den hängt med.

Olycka

En höstmorgon för snart tio år sedan hörde jag ett trafikmeddelande i Radio Stockholm, "olycka på E4 vid Karolinska sjukhuset mellan motorcykel och lastbil. Helt stillastående trafik med köer ända upp mot Sollentuna...".

Det var Masen som kört omkull på en isfläck, och långtradaren som kom efter hade inget med olyckan att göra, men föraren ställde upp sitt 24-metersekipage tvärs över vägen för att ingen skulle köra på Masen och hans R90 S.

Den är lite repig fortfarande, R90 S, men vad gör det. En BMW tar man inte livet av så lätt. Den bara går och går och går.

Problemet är att märket blivit lite gubbigt på senare år, tja, det är en utveckling som hållit på så där 20 år, sen japanerna invaderade med sina moderna, mer sportbetonade hojar.

BMW-kunderna är stadgade män över 50, och de får det de vill ha. Upprätt sittställning, fin komfort och motorer med grymt bottendrag så att de sex växlarna känns som minst en för mycket.

Bromsarna är låsningsfria (ABS) och det finns till och med en funktion som doserar lagom bromskraft fram och bak, ja just det, som på en bil.

Offroadinspirerad

Dagens boxervärsting heter R 1 200 GS och är kraftigt offroadinspirerad, men asfaltdäck är standard och precis som när det gäller stadsjeeparna håller sig de flesta 1 200 GS helst på vägen.

Modellen har fått en kraftig "fejslift" i år. Bland annat har vikten sänkts med 30 kg till 225 kg. Motorn är också ny och effekten har ökat från 85 till 100 hk.

Den lilla vindrutan kan ställas i olika lägen, handtagen har värme och den som vill köper till navigationsutrustning.

Motorn startar med det typiska boxerljudet, och hojen vrider aningen åt höger när jag gasar, också det typiskt för boxermotorerna.

Avslappnad färd

Ute på landsvägen genom Roslagen känns de skyltade hastighetsgränserna lagom och färden är avslappnad. I motsats till sporthojarna lockar inte GS med att man i varje stund måste kolla toppfarten men den som vill är strax uppe i över 200 km/tim - och det känns fortfarande bra.

Balansen är utmärkt även i krypfart, man har bra koll på vägen och trafiken i och med den upprätta sittställningen och tack vare vindrutan kan jag köra med visiret uppfällt.

BMW utvecklar just nu nya motorcyklar för att försöka locka tillbaka de yngre köparna, snart kommer en sporthoj med 150 hk och vikt runt 200 kg och redan i dag finns ett par sportbetonade motorcyklar där målgruppen är unga grabbar.

Men den dag som boxermotorerna trängs undan, när gubbarna inte är högprioriterade längre, den dagen kan det vara ute med BMW.

BMW R 1200 GS

BMW K1200 LT

BMW F650 GS

Robert Collin

Följ ämnen i artikeln