Volkswagen tillbaka på tronen

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2003-10-20

Golf är åter bäst i Golfklassen

Volkswagen Golf är bäst igen i Golfklassen.

Var det någon som hade trott något annat?

Den femte generationen Golf har mycket säkra och trygga köregenskaper, kvalitetskänslan närmar sig Audi och baksätet passar barn och fullvuxna lika bra.

Men fjädringen är onödigt stötig och priset högt.

VW Golf är ett av Europas starkaste varumärken. Alla vet hur en Golf ser ut, hur stor den är och vad den står för.

Därför är det naturligt att VW bara filade försiktigt på formgivningen när den helt nya bilen konstruerades. Den premiärvisades i Frankfurt i september.

"Fegt" har jag läst, men allt annat vore vansinne.

Det är samma front, samma långt utdragna tak och samma raka baklucka.

Plats för benen

Samma sak invändigt, en gammal Golfägare som äntligen får byta bil känner igen sig in i minsta detalj.

Kvalitetskänslan i knappar och vred är ännu bättre och en del detaljer ser ut att komma direkt från lyxfolkan Phaeton. Största förändringen har skett i baksätet där benutrymmet vuxit med sex cm.

Hjulbasen, avståndet mellan hjulaxlarna, har ökat med sju cm och höjden med fyra. Det ger betydligt bättre innerutrymmen.

En fullvuxen sträcker ut benen bekvämt i baksätet och har hyfsat lårstöd även om sätet är i plattaste laget. Ett barn sitter högt och har bra sikt ut.

Nackdelar med sexväxlat

Fram är det gott om förvaringsmöjligheter för alla möjliga prylar, bak finns det mugghållare och några enstaka fack.

Förarmiljön är funktionell och lättöverskådlig. Det är runda tydliga instrument rakt framför föraren och ingen har känt behov att flytta eller digitalisera viktig information som hastighet och bränslemängd.

Däremot har nya Golfen den nya tyska typen av körriktningsvisare som blinkar tre gånger utan ångermöjlighet. Det blinkar även om föraren inte vill blinka längre. Obegripligt! (Mercedes var först, bland andra har BMW och Opel hängt på).

Lika obegripligt som att alla versioner av Golf, utom de med de allra minsta motorerna, har sexväxlade växellådor.

Sexväxlat är på modet och alla möjliga fördelar framhävs, som minskad bränsleförbrukning och lägre ljudnivå. Men det handlar om marginella, knappt mätbara förbättringar. Nackdelarna däremot, fler växlingar och högre pris, överväger kraftigt.

Grundtryggt

Största nyheten i nya Golf döljer sig under skalet, det är den påkostade bakaxeln av flerlänktyp. Den ersätter den halvstela bakaxel som Volkswagen uppfann till den allra första Golfen för 30 år sedan och som kopierats av alla andra tillverkare.

Läs mer om axelbytet på sidan 15.

Den nya axeln är bättre på att kombinera bra komfort med säkra köregenskaper.

Och nya Golf har verkligen alldeles utmärkta köregenskaper. Chassit är grundtryggt med lätt understyrning, precis som Volvos stora modeller. Trots det blir elektroniskt antisladdsystem, ESP, standard på alla versioner utom den allra billigaste Golfen.

Servostyrningen är elektromekanisk, vilket är det senaste i teknikväg. Att allt fler går ifrån traditionell hydraulisk styrservo beror på att den drivs av bilens motor och vare sig man svänger eller inte går det ett par centiliter bränsle per mil till styrningen. Elservon drar bara energi när den används.

Men det finns flera olika vägar att gå.

Renault och en del andra tillverkare har valt den allra billigaste varianten av elservo som ger noll känsla i styrningen.

VW har valt en dyrare typ av styrservo som ger lika mycket känsla som traditionell hydraulisk servo.

En extra finess är att den kan kompensera för kraftiga sidvindar. Det blåste halv storm när Aftonbladet testkörde i trakterna kring VW:s hemstad Wolfsburg förra veckan och Golfen var totalt opåverkad av kastbyarna. En märklig upplevelse.

Vi körde tre olika motorer och både standard- och sportchassi.

Redan standardchassit är i styvaste laget. Fjädringen arbetar föredömligt, men på våra svenska vägar skulle mer komfort säkert uppskattas av de flesta. Sportchassit med styvare stötdämpare och krängningshämmare var en skakande upplevelse, speciellt i baksätet där det blev nära på outhärdligt.

Dieseln trivsammast

De bensinmotorer som kommer till Sverige är Volkswagens nya med direktinsprutning som påstås ge lägre bränsleförbrukning. För att motorn verkligen ska snåla på dropparna krävs dock mjuk och lugn körning i låga hastigheter.

1,4-litersmotorn på 90 hästkrafter räcker, men ger inga marginaler. 1,6-an på 115 hästkrafter är trevligare, då tål bilen full last även i uppförsbacke och man behöver inte växla så ofta.

Allra trivsammast är 2-litersdieseln på 140 hästkrafter. Den är riktigt råstark redan i mellanregistret och de sex växlarna behövs egentligen inte alls.

Priserna börjar kring 150 000 kronor för en naken tredörrars 1,4.

1,6-an med mer utrustning, bland annat ESP, hamnar kring 170 000 kr.

Robert Collin

Följ ämnen i artikeln