Saab 9-7X är som extreme makeover

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2005-08-13

Nya statusjeepen: en amerikansk kropp med opererat Saabansikte.

Startnyckeln sitter mellan stolarna och mugghållaren kommer direkt från 9-5. Men

9-7X är ingen riktig Saab utan en nödtorftigt uppsminkad amerikansk truck med dåliga köregenskaper, dålig komfort och usel kvalitetskänsla.

General Motors mellanstora stadsjeep finns i flera varianter med namn som Chevrolet Trail Blazer, GMC Envoy och Buick Rainier.

Bilfamiljen är ett lågprisbygge på ram och med stel bakaxel. Priserna börjar strax över 20000 dollar.

Saab 9-7X lanseras i dagarna i USA som en europeisk premiumbil och är prissatt därefter. Men 9-7X är ingen ny bil. Saab-jeepen är en Chevrolet Trail Blazer med lite mer lyxutrustning, och den lyxen höjer priset till det dubbla.

Om man ska vara riktigt noga är Saaben mest lik Buick Rainier. Utvändigt är det samma karossplåtar och glasade ytor från vindrutan och bakåt. Bara framflyglarna, huven och grillen är unika.

Identiska tekniskt

För att skilja bilarna åt är en del plastdetaljer runt bakre sidorutan olika, plasten runt hjulhusen skiljer och bakre kofångaren har fått ett svart understycke för att dölja reservhjulet, och så har Saaben egen fason på takräcket.

Rent tekniskt är bilarna snudd på identiska med samma hjulupphängning fram och samma stela bakaxel med luftfjädring bak.

Saabs chassiteam som jobbat med bilen ett par år i Detroit har visserligen sänkt chassit ett par centimeter (till 20 centimeter markfrigång), styvat upp det med hårdare bussningar och krängningshämmare fram och lite direktare styrning, men det finns inte mycket att göra när grunden är så dålig.

Tidigt och brutalt

Den stela bakaxeln hoppar och studsar, i synnerhet på grusväg där komforten är usel och väggreppet osäkert.

General Motors har ett eget antisladdsystem, kallat Stabilitrac, som är standard på 9-7X och som (lyckligtvis) inte går att koppla ur. Men systemet griper in på tok för tidigt på

asfalt, det går inte att svänga hastigt utan att det yttre framhjulet bromsas ner med följd att bilen inte styr så mycket som önskat.

På grus däremot tillåter systemet rätt yviga svängar innan det plötsligt går in brutalt för att försöka få bilen i rätt riktning igen.

Att systemet går in så snabbt på asfalt är sannolikt för att förhindra vältning, en av de vanligaste olyckstyperna med amerikanska stadsjeepar. Men någon vidare körglädje blir det ju inte, bara trögt och truligt.

Inne i bilen är instrumentpanelen ny med Saabs luftutsläpp - och mugghållaren från 9-5. Dessutom sitter nyckeln mellan stolarna, som i en riktig Saab, men reglage och ratt är samma som i syskonen med de amerikanska namnen. Det är också allt annat inne i bilen och det känns lika billigt som i lågprisbilarna som mycket riktigt tillverkas i samma fabrik som Saaben, i Moraine, Ohio.

Klonkar ihåligt

Amerikanska bilar kännetecknas av dålig passning, grova skarvar, vassa kanter. Allt detta kännetecknar även den nya Saaben. Gummilisterna runt dörrarna är popnitade med 15-20 centimeters mellanrum, hur kommer det att se ut efter ett par vintrar? Mittkonsolen, som är Saabs egen, har vassa kanter, nyckeln som fått plats i en av Buick Rainiers mugghållare mellan stolarna, sitter inte riktigt fast, instrumentbrädan klonkar ihåligt.

Instrumentbrädan ser ut som Saab på riktigt, men ur de Saab-typiska luftutsläppen sprutar det koncentrerad iskyla, långt ifrån dagens moderna system som släpper ut kylan utan drag.

Bättre i teorin

Ratten går inte att justera ordentligt, bara att luta tvärt uppåt för att släppa in och ur stormagade amerikaner.

Bilen har en fyrhjulsdrift som liknar Haldex. I grunden är den bakhjulsdriven, men när ett bakhjul slirar loss kopplas kraft över till framaxeln. Enligt pressmaterialet ska ingreppet gå på en fjärdelels sekund, det låter snabbt men är långsamt jämfört med Haldex där de senaste versionerna gör ingreppet momentant, utan fördröjning.

Motorerna är samma som i de amerikanska syskonen, en rak sexa som standard och en V8 som tillval.

V8:an har ett system som kopplar bort fyra cylindrar vid behov, det vill säga när fyra cylindrar räcker för att driva bilen framåt. Systemet ska vara bränslebesparande, men som så ofta fungerar det bättre i teorin än i praktiken. Den angivna förbrukningen på 1,38 liter milen är så gott som omöjlig att nå ner till, snarare ligger förbrukningen upp mot 2 liter vid normal körning.

"Efterfrågan god"

Amerikanska Saab säger att efterfrågan är god, 1000 bilar ska vara sålda och det är enligt planen. Man räknar med att sälja 10000 bilar per år i USA och Kanada.

Senare i höst går det att köpa 9-7X hos svenska Saabhandlare. Priset är inte bestämt ännu. Men att det blir på tok för högt, det är redan klart.

Robert Collin

Följ ämnen i artikeln