Däcken för stadsjeepen

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2004-04-30

6 stora däck i test

Hur ska man testa däck till en stadsjeep? I skogen? I en sandgrop?

Vi funderade länge.

Och bestämde oss: På asfalt - som vanligt. Det är där de används mest.

Först satte vi oss ner och funderade. Hur ska man egentligen testa jeepdäck? Ska man ut i terrängen? Gräva sig fram i lös sand, balansera mellan stock och sten, klättra upp för grustag?

Sedan bestämde vi oss: Vi gör som vanligt. Fokuserar på asfaltegenskaper, betonar säkerheten med bromsning och vattenplaning, lyssnar på däckljud och mäter bränsleförbrukning.

Eller, nästan som vanligt, i alla fall. För stadsjeeparna är ju ändå ute i terrängen någon gång ibland, teoretiskt.

Mellan tummen och pekfingret är en av hundra stadsjeepägare utanför vägen någon enstaka gång.

Vi ger framkomligheten i terräng tio procent av totalen, det är kanske i mesta laget, men är inte utslagsgivande.

Sedan funderade vi lite till. Att vi inte skulle testa rena terrängdäck var klart rätt snabbt. Såna som Vattenfall och olika entreprenadfirmor som använder jeepen på riktigt kör på säljs knappt till vanligt folk.

Att vi inte heller skulle testa så kallade året-runt-däck tog en stund till att bestämma.

Många storstadsbor tycker att det är för dyrt med två omgångar däck till jeepen, däcken är ruggigt dyra och fälgarna kostar ännu mer, och när till och med bilförsäljaren påstår att året-runt-däcken funkar bra på vintern är det lätt att välja den billiga och enkla vägen.

Gummit stelnar till bakelit

Men vi har testat så kallade året-runt-däck i vinterföre, och de är rena katastrofen. Gummit stelnar till bakelit och trots ett lite grövre mönster förlorar däcken nästan allt grepp vid bromsning och i kurvor.

Till och med de autobahnbetonade vinterdäck som blir allt vanligare lämnar föraren i sticket när det blir riktigt halt.

Därför testar vi renodlade sommardäck, avsedda för asfalt. Men vi har med ett terrängdäck från Bridgestone som jämförelse. Precis som vi trodde vinner terrängdäcket i terrängen, är hyfsat i vattenplaningen med sitt grova mönster, men förlorar alla andra asfalttester med bred marginal.

Så vi råder alla att köpa riktiga dubbdäck i vinter.

Med sommardäck på sommaren och dubbade vinterdäck på vintern blir jeepresan säker, även om hög tyngdpunkt och lång fjäderväg förstör bilens köregenskaper jämfört med en vanlig personbil, framförallt i hög fart.

Fyrhjulsdrift förrädisk

Fyrhjulsdriften som är bra för framkomligheten på is och snö, och när man ska dra upp båten, har en avgjord nackdel för körsäkerheten. Den kamouflerar dålig friktion in i det längsta.

Med en tvåhjulsdriven bil varnar lätta sladdar eller hjulspinn att det blir halt, med 4WD tar det längre tid innan greppet går förlorat, men då sker det med besked.

Ställ högre krav

Därför måste man ställa ännu högre krav på jeepdäcken än på däck till vanliga personbilar. Övergången från grepp till sladd får inte vara för tvär och det ska gå att hantera en sladd.

Samma sak med vattenplaning. Eftersom fyrhjulsdriften gör att man kan köra fortare i vattensamlingarna innan greppet släpper är det extra viktigt att greppet snabbt kommer tillbaka.

Bäst och sämst

Vi gjorde testet på Nokians testbana i Nokia utanför Tammerfors i mellersta Finland.

Som vanligt var det ett samarbete mellan Aftonbladet, Auto motor och sport, norska Motor, finska Tekniikan Mailmaa och däcktestföretaget Test World.

Hur gick det då?

Jo det däck som var bäst i terrängen var överlägset sämst på asfalt, och det som var bäst på asfalt klarade sig sämst i terrängen.

Läs resultaten

Robert Collin

Följ ämnen i artikeln