Fantasifull hoj byggd på skoj

Uppdaterad 2011-10-11 | Publicerad 2008-06-24

Sven Billred tager vad han haver när den gamla HD:n ska renoveras

Sven Billred är inte som andra och det är inte hans fordon heller. Där en vanlig människa bara ser skrot och problem ser Sven skönhet och möjligheter.

Sven bygger så gott som alltid om sina bilar och motorcyklar. Men när han hittade motorcykeln du ser på dessa sidor tänkte han göra ett undantag och originalrenovera bågen. Det visade sig dock vara svårt att få tag på delar till en 1920 års HD, så Sven släppte återigen loss fantasin.

Modifierad för hand

Förutom att hojen var i ett eländigt skick så saknades det också en massa prylar på den. Därför började Sven Billred med att plocka isär, rengöra och renovera allt som var användbart. Därefter modifierades hela skapelsen efterhand som delar från olika donatorfordon pysslades in i konstruktionen.

Motorn på 1200 cc och 16 hästar på vevaxeln har trimmats försiktigt och ger numera 23 kusar på bakhjulet. Toppfarten är 135 km/tim, men både Sven och maskineriet trivs bäst i betydligt lägre hastigheter.

Allsköns bildelar

– Förgasaren kommer från en Triumph motorcykel, fördelaren från en VW Golf, men med innanmäte från en Triumph. Sadeln är från en höräfsa, styret började sitt liv som stolsunderrede till en tv-fåtölj. Strålkastaren satt ursprung

ligen på en Cheva från 1930 och fälgarna är från en okänd tysk motorcykel.

Ja, så där håller han på, förutom ramen är det mesta modifierat eller utbytt. Och förutom slitdelar som kolvringar, lager och så vidare använder han sig av begagnade prylar. Och detta är kanske det mest fantastiska med Sven. Han vinner priser för sina ombyggda bilar och motorcyklar på olika utställningar, trots att hans fordon oftast bara har kostat en bråkdel av konkurrenternas.

Svens styrka är en kombination av hantverksskicklighet, fantasi och diciplin. När ett projekt har startats, så jobbar han med det varje dag. Allt går efter ett fast tidschema där jobbet, familjen och bygget har sina respektive timmar.

Bygget av den här hojen började på hösten och blev klar på våren. Därefter kunde Sven och sambon Tina njuta av många roliga utflykter under sommaren – tills han hittade ett nytt projekt att sätta tänderna i.

Och det dröjde inte så länge.

Följ ämnen i artikeln