Jaguar F-Type SVR: Snabbast någonsin

Publicerad 2016-02-17

För ett par veckor sedan fick vi se de första bilderna på F-Type SVR.

Nu får vi reda på vad den vassaste ”katten” någonsin mäktar med.

– Vårt mål var att ta F-Type till en helt ny nivå. Och SVR levererar: det är en 320 km/h allväders-superbil, säger Ian Callum på Jaguar.

Har du nyhetstips? Tipsa Aftonbladet Bil genom att mejla
här
Sugen på mer nyheter? Följ Aftonbladet Bil på
Facebook

Det är den första Jaguaren som prestandadivisionen SVR (Special Vehicle Operations) fått lägga handen vid. Resultatet kommer vi få bekanta oss med i Genéve men redan nu får vi informationen om den skapelse som jaguar kallar för en ”allväders-superbil”.

– Renheten i F-Types form är något speciellt, men när vi designade nya F-Type SVR hade vi möjligheten att skapa något mer dramatiskt. Varje ny form, linje eller komponent har en funktion och bidrar till bilens förbättrade prestanda samt dess ”närvaro”, säger Ian Callum, chefsdesigner på Jaguar.

Vässad prestanda

SVR har tryckt upp effekten i den femlitersmaskin som normalt sitter i Jaggan. Men nu ger V8:an 575 hästkrafter och 700 Nm – tillräckligt för accelererar bilen från 0-96 km/h (0-60 mph) på 3,5 sekunder. Topphastigheten anges till 320 km/h för bilen i coupéutförandet, som cabriolet kommer man bara upp i 314 km/h.  Något som gör bilen till den snabbaste produktionsbilen från Jaguar.

Därtill så har bilen blivit lite lättare, bland annat tack vare att man satt dit ett avgassystem bestående av titan och legeringen inconel. För de som vill går det att ytterligare få ner vikten genom att välja till kolfibertak samt ett ”kolfiberpaket”.

Kommer i sommar

Självklart innebär uppgraderingarna att även prislappen stuckit iväg uppåt. Som Coupé kostar Jaguar F-Type 110 000 pund och den taklösa bilen går loss på 115 485 pund – alltså motsvarande 1 330 000 kr respektive 1 396 000 kr.

Jaguar anger att de första kundbilarna kommer at börja levereras i sommar.

Har du nyhetstips till Aftonbladet Bil? Mejla ditt tips hit.

Följ ämnen i artikeln