Experter: Volvo försvinner från USA

Publicerad 2013-05-30

En Volvo V60 visad i New York tidigare i år.

Nästa år försvinner Volvo från den viktiga amerikanska marknaden.

Det tror i alla fall den högaktade amerikanska ekonomisajten 24/7 Wall St.

– Jag har mycket svårt att tro att Volvo skulle släppa sin största marknad, säger Robert Collin, Aftonbladets bilexpert.

Volvo har under årets fyra första månader sålt 19 571 bilar i USA. Det är åtta procent färre än samma period förra året – samtidigt som bilmarknaden i USA totalt sätt växer.

Bland annat det får den välrenommerade affärstidningen 24/7 Wall St. att förutspå att Volvo kommer att dra sig ur den amerikanska marknaden under 2014.

Tidningen hade rätt förra året

Tidningen listar varje år tio varumärken som de inte tror att kommer överleva i USA. Förra året förutsåg de bland annat att Suzuki skulle försvinna – och de hade rätt.

Volvo har, enligt Aftonbladets bilexpert Robert Collin, stora problem på den amerikanska marknaden just nu. De har under de senaste åren inte lanserat några nya bilmodeller anpassade för det truckälskande folket i väst. Det är över tio år sedan de lanserade sin riktiga storsäljare i USA – XC90.

– Nu har de inga bra bilar för USA. Det är helt fel. Det är gamla bilar eller fel bilar, säger Robert Collin.

Varje såld bil är förlustaffär

Dessutom ställer den låga dollarkursen till det för bilföretaget.

– Varje bil man säljer i USA är en förlust för att dollarn är så svag. Egentligen skulle de tjäna pengar på att släppa den marknaden, säger Collin.

Men han tillägger:

– Man kan ändå inte lämna sin största marknad. Man måste ha de här hundåren för att vara kvar på marknaden när det blir bättre tider.

Robbert Collin är övertygad om att affärstidningen kommer att ha fel den här gången. Enligt Collin väntar sannolikt snarare ett lyft för Volvo i USA nästa år. Då lanseras den nya modellen av XC90.

Följ ämnen i artikeln