Test: Opel Cascada

Publicerad 2013-06-18

Präktig glidare – Opel Cascada är både elegant och förnuftig

Kan en cabriolet vara läcker, ekonomisk och praktisk året om också med fler än två i familjen?

Opel tror sig veta svaret på den eviga frågan och presenterar Cascada.

Visst njuter jag, men den verkliga kicken uteblir.

Bilkörning under bar himmel trollar fram sommarkänslan även om värmen dröjer ett slag i sviterna av den utdragna vintern. Här på Rivieran har naturens färgspektra redan skiftat och vi kör uppför slingrande vägar i bergen. Livet i byarna med öppna uteserveringar passerar revy samtidigt som fartvinden rör om i kalufsen. Solstrålarna värmer mitt midvinterbleka ansikte.

En utsträckt Astra

Opel Cascada är en helt ny modell som ersätter Astra TwinTop och positionerar sig i mellanklassen vad gäller storlek (Audi A5, Mercedes E-klass) men i samma prishärad som kompakta cabrioleter (VW Golf, BMW Peugeot 308). Priset är inte fastställt i skrivande stund, men lär hamna kring dryga 300 000 kronor.

Tekniskt handlar det om en utsträckt och förstärkt Astra, men vissa komponenter delas även med Insignia. Körmässigt har Cascada mer gemensamt med den senare, som är mer kontrollerad än sprallig.

Karossen har tänjts ut ordentligt och bilen mäter 470 centimeter på längden. Det linjerena, nedtonade utseendet står i kontrast till många andra nya bilars överarbetade designspråk. Varken synligt sufflettskydd eller störtbåge stör silhuetten på Cascada. Även med taket uppfällt ser bilen okej ut, vilket inte kan sägas om alla cabriotleter.

Ett allt viktigare försäljningsargument jämte designen är att cabrioleten ska vara praktisk och året-runt-vänlig. Tygtakslösningarna har blivit allt mer sofistikerade och medan plåttakstrenden tycks avta.

Backkamera rekommenderas

Insteget till baksätet går lätt och fyra åker bekvämt. Med taket på blir det dock instängt och ont om plats i huvudhöjd i baksätet. Längre än 175 centimeter bör man inte vara.

Bagaget är relativt stort för att vara i en cab, men det underlättar att ha flera små väskor än en större på grund av utformningen. Volymen växer från 280/380 (ned-/uppcabbat) till 750 liter när baksätets tvådelade ryggstöd fälls.

Teleskoparmen som automatiskt matar fram bältet till framsätes­passagerarna är en uppskattad finess. Själva suffletten försvinner ner på 17 sekunder och kan fällas i farter upp till 50 km/tim.

Vinddraget är måttligt och sufflettskydd ingår i standardutrustningen. Sverigebilarna kommer i ett utökat Cosmo-ut­förande med bland annat sportstolar, sportchassi, 18-tumsfälgar, navigation och parkeringssensorer. I tillvals­listan skulle jag rekommendera backkamera. Bakåtsikten är riktigt usel med taket uppe.

Sikten snett framåt är också dålig på grund av de skrymmande a-stolparna. Men det är inte bara därför jag sänker tempot på serpentinvägarna.

Len och vän motor

Styrningen reagerar precist, men körningen blir ändå aldrig riktigt entusiasmerande. Cascada är mer av typen glidarcab som inte gillar att piskas genom kurvorna. I lägre tempo uppskattar jag det väldämpade chassiet.

Opels nya bensinturbo på 1,6 liter och 170 hästkrafter är enda motoralternativet i Sverige. Motorn gör bilen rättvisa på så vis att den är mycket len och vän. Här finns ingen uttalad spets, vridet finns tillgängligt från låga varvtal. En sportigare version på 200 hästkrafter kommer under nästa år.

Cascada framstår som en smula präktig, men har sina poänger. Det genomtänkta utförandet och den avslappnade framtoningen vinner i längden.

Missa inte nya Bil nummer 6 som finns att beställa här eller att köpa i din butik från 19 juni!

Saab 900 Cabriolet: Lyxig
hemslöjd

Följ ämnen i artikeln