Vänliga Vectran

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2002-04-06

Nya vinnar- konceptet kan hjälpa Opel ta tillbaka förlorad mark

Nya Opel Vectra har alla chanser att bli ny favorit i den medeldyra mellanklassen.

Den sticker inte ut, den är bekväm, späckad med digital lyx och har lugna harmoniska köregenskaper.

Men lustfylld? Nej, inte alls!

Opel Vectra sjönk som en sten när Ford började sälja nya Mondeo för drygt ett år sedan. Mondeo med spänstig formgivning, om än ett skamlöst plagiat av Volkswagens nya formspråk, och klassens överlägset bästa köregenskaper körde skjortan av konkurrenten.

Men det är inte alla som uppskattar de fina köregenskaperna, i synnerhet inte på bekostnad av komfort och kvalitetskänsla.

Nya Opel Vectra har alla möjligheter att ta tillbaka förlorad mark med hjälp av bättre komfort, högre kvalitetskänsla (även om den vid en närmare granskning känns något påklist-rad) och en massa digitala och elektroniska prylar som ger lyxbilkänsla.

Opel Vectra är bollfrans, hörnsoffa i plysch och wiltonmatta där Mondeo är bauhaus och funkis i stram nästan kall design. Vänligare Vectra är utan tvivel ett vinnarkoncept i klassen.

Typisk Opel

Formgivningen är typisk Opel, utan riktig skärpa trots en hel del kantighet. Midjelinjen är hög vilket ger en något instängd känsla. Kanske har man försökt skapa en känsla av trygghet. Inne i bilen är materialkänslan något billig men ändå fluffig och ombonad, nästan inställsam. Det mesta är väl rundat och klassiskt, bara manöverenheten till infotainment, som det heter numera, alltså cd-radion, är kantig som en tonårsstereo och kommer direkt från Omega. Köregenskaperna är lika trygga som resten av bilen. Chassit är avstämt för att gå rakt fram i hög fart på Autobahn och det resulterar i en påfallande sävlighet när vägen blir krokig.

På de bergsvägar runt Barcelona där vi provkörde fick man ta i och verkligen tvinga bilen in i kurvorna.

Men väl i kurvan var Vectra tryggheten själv, det kanade lite över framhjulen, tjöt lite om däcken, men bilen gick dit den skulle och aldrig någonsin släppte bakhjulen mer än en aning från asfalten. Ett utmärkt chassi trots att det är Ford Mondeos raka motsats. Nya Mondeo har ett chassi som verkligen längtar till kurviga vägar men är å andra sidan lite mer rastlös när vägen går rakt fram.

Motorerna har vi redan fått en försmak av i några Astra-modeller. De har både motorblock och topp i aluminium och är relativt bränslesnåla.

Testbilens 2,2-litersmotor på 147 hk passade perfekt med bra ork på låga varv men vid introduktionen i Sverige under våren kommer även en 1,8-litersmotor på 122 hk.

Till en början ska Vectra bara säljas som fyradörrars sedan, i höst kommer en halvkombi med lite mer sportiga ambitioner och nästa år en riktigt stor kombi.

Ny barnstol på väg

Fyra krockkuddar är standard, krockgardiner tillval. Passagerarkudden kan inte stängas av vilket tills vidare gör Vectra till ett omöjligt val för småbarnsfamiljer, det går ju inte att sätta den bakåtvända barnstolen fram. Enligt Opel är dock en speciell barnstol på väg, med den på plats kopplas krockkudden ur automatiskt. Fast ingen vet när stolen kommer och vem vågar prova om urkopplingen verkligen fungerar?

Robert Collin

Följ ämnen i artikeln