Jag har valt - har du?

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2006-09-22

Jag har gjort mitt val – har du gjort ditt? Ja, nu menar jag inte i riksdagsvalet, utan det som handlar om vilket bränsle du helst vill ha i tanken. Över 32 000 läsare svarade på vår fråga om vilket bränsle ni helst vill ha i tanken.

Själv var jag rätt säker på att flest skulle välja den gamla och svindyra bensinen, en hel del säkert gillar etanol och att bara några få skulle säga diesel eller gas. Så döm om min förvåning när det blev i stort sett dött lopp i mätningen!

De senaste månaderna har jag rätt ofta suttit i bilar med förträffliga dieselmotorer. Den nya generationen turbodieslar är kraftfulla, snabba och – med partikelfilter som avgasrenare – miljövänliga.

Dessvärre har inte politiken hängt med i utvecklingen. Jo, jag vet att den nu avgående regeringen införde en skatterabatt på 6 000 kronor för filterförsedda bilar, men när det ändå är 3,5 gånger så hög skatt på dieseln blir tanken fel. För hur man än ser på frågan så drar dieselmotorer mycket mindre bränsle och släpper därmed ut betydligt mindre koldioxid i luften. Och när sedan utvecklingen av den konstgjorda syntetiska dieseln blir större blir också tankefelet med att straffbeskatta just detta bränsle än större.

Hur många nya dieselmotorer som kommer nästa år vet jag inte, men däremot vet jag att det kommer en hel del ruskigt intressanta bilar. Inte minst så föds ju en ny generation av Sveriges mest sålda bil, Volvo V70. Den och en massa andra läckra kärror har Thomas Berggren järnkoll på i vårt stora jobb om vad som förväntas av bilåret 2007.

Redan i höst kommer nya Opel Corsa, en bil som har en stor inverkan på Opels och GM:s framtid. Och därigenom också på Saabs. Och den har Robert Collin testat.

Vad tycker du om Bil? Mejla mig!

Jonas Bladh, tf redaktör

Följ ämnen i artikeln