Miljöalternativen ska rädda världen

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2007-03-05

Flera tekniker att välja på - men vilken passar dig?

Det finns tre tunga motiv att välja en ”miljöbil”.

Av ekonomiska skäl, för det politiska trycket eller helt enkelt av övertygelse.

Men det finns – minst – tre olika typer av miljöbilar att välja mellan. Vi har tittat närmare på etanolbilen, hybriden och dieseln.

Vilken passar just dig bäst? Och vilken är bäst på att rädda miljön?

Toyota gjorde skickligt hybriden till sitt eget koncept. Bilen drivs av en bensinmotor som får hjälpkraft från en elmotor som i sin tur får energin från batterier som laddas under körning.

Principen är att batterierna laddas när bensinmotorn inte utnyttjas optimalt. Under vanlig körning finns överskottskraft i bensinmotorer, som i vanliga fall ”eldar för kråkorna”. I Prius används den energin för att snurra igång en generator som laddar batterierna. Och när man behöver lite extra kraft, som vid snabb accelera

tion eller hög hastighet, går elmotorn in och hjälper bensinmotorn.

Fördelarna är att man slipper överanstränga bensinmotorn, och därmed minskas förbrukning och skadliga avgaser.

Tillverkad för stan

Problemet är att Toyotas hybrid bara fungerar riktigt bra i stan. Allra bäst när trafiken står still.

För det är just vad den är utvecklad för.

Se intervjun med projektledaren Shigeyuki Hori på nästa uppslag.

Hybridkonceptet gör Prius synnerligen snål och ren i stadstrafik, men på landsväg är förbrukningen jämförbar med en diesel och långt högre än vad tillverkaren påstår. Att komma ner till Toyotas angivna förbrukning på 0,43 liter per mil är helt omöjligt.

Etanol är ett koncept skapat och marknadsfört av Fordhandlaren Carstedt i Örnsköldsvik. Etanolmotorn är i princip en helt vanlig bensinmotor

som konverterats för att klara en bränsleblandning som består av 15 procent bensin och 85 procent etanol, därav bränslets namn E85.

Etanolen behöver bensin

Bensininblandningen är nödvändig för att motorn ska kunna kallstarta och på vintern är inblandningen av bensin så hög som mellan 25 och 35 procent för att klara kallstarterna. Trots bensinen som tändvätska släpper en etanolmotor ut mycket oförbrända och hälsovådliga avgaser vid kallstart.

Etanol har två fördelar jämfört med bensin. Dels kan den tillverkas i Sverige av till exempel skogsavfall, dels är den ett ”biobränsle”, det vill säga ett kretsloppsbaserat bränsle, och koldioxiden i avgaserna tillför ingen ny fossil koldioxid till växthuseffekten. I teorin, alltså, för det går åt fossil olja vid produktionen.

Men etanolen har fler baksidor än oljan som används vid tillverkningen.

En är den extremt höga förbrukningen. Ford Focus drar omkring 0,7 liter milen vid blandad körning på bensin men över en liter på ”E75”, och på sommarblandningen E85 går förbrukningen lätt över 1,2 liter milen.

Dragkamp om skogsråvaran

Och att framställa etanol med svensk skog som råvara har inte heller visat sig så lätt. Det är redan i?dag dragkamp om skogsråvaran mellan pappersbruk och sågverk, med etanolfabrikerna som nya aktörer blir skogen ännu dyrare.

Att bränna etanol som brännvin, med säd som råvara, är extremt dyrt och omdiskuterat (äta maten eller göra bilbränsle?). Så nu importeras nästan all etanol från Brasilien där råvaran är sockerrör.

En annan invändning mot etanolbilarna är att ägare som betalar soppan själva har en tendens att tanka det som är billigast, och i?dag är det bensin.

En etanolbil som körs på bensin är dock fortfarande en ”miljöbil” med allt det innebär av statliga och kommunala rabatter och lockbeten. Och även med bästa vilja i världen är det lätt hänt att det blir bensin i tanken. När vi efter avslutat test skulle tanka Forden var etanolen slut på macken, vi fick stödtanka med bensin.

Det tredje miljökonceptet är den sedan evigheter tillbaka så bespottade dieseln.

Här i Sverige har dieseln, med all rätt, varit straffbeskattad i alla år. Skälet är de hälsovådliga avgaserna som orsakat allergier, astma, hjärt-kärlsjukdomar och annat elände.

Rena avgasrör

Men allt är inte som det ser ut. Eller kanske snarare, allt ÄR som det ser ut! För titta in i avgasröret på en gammal dieselmerca. Svart av sot, i röret, utanpå och runt omkring. Men titta sen in i röret på en modern diesel med partikelfilter: helt rent! Som nytt.

Jo, det är så rent att (avgasrören hos) miljökonkurrenterna hybrid och etanol är svarta som synden i jömförelseÊŒ79;.

Modern elektronik har gjort den

gamla miljöboven diesel till ett trovärdigt miljöalternativ.

Nackdelen med diesel är fortfarande höga utsläpp av kväveoxider. Men sen är det bara fördelar: låg förbrukning och sensationellt rena avgaser.

Inte buse längre

Och nu har till och med de svenska myndigheterna börjat sväva på målet. Kanske ska inte dieseln ses som en bu

se längre? I varje fall är Citroën C4 den första miljöklassade dieseln i den här storleksklassen.

Men Citroën C4 kom inte ner i tillräckligt låg förbrukning enbart med hjälp av innovativ motorteknik, nej det krävdes också en lika innovativ växellåda för att få ner förbrukningen under gränsvärdet för miljöklassade bilars koldioxidutsläpp, 120 gram per kilometer.

Växellådan är av mekanisk typ men med automatisk växlingsfunktion. Det låter komplicerat, och det är det också.

Tekniken introducerades i Ferraris Formel 1-bilar och kom senare även i Ferraris gatbilar.

Ryckiga växlingar

I Formel 1 växlar man enbart med paddlar på rattstången. I gatbilarna kompletteras paddlarna alltså med den automatiska funktion som hos Citroën programmerats för snålkörning.

Problemet med den nya växellådstypen är att växlingarna ibland sker ganska ryckigt, långt ifrån de silkeslena växlingarna i de konventionella, men betydligt törstigare, automatlådorna.

Citroën säger att deras så kallades EGS-låda gör bilen upp till sex procent snålare än om den växlats manuellt.

Hybridbilen Prius har inte heller en konventionell växellåda utan en variabel låda av klassisk ”Rem-Johan-typ”, lik den som satt i Daf och Volvo 340.

Växlingarna i Prius är också programmerade för att förbrukningen ska bli så låg som möjligt.

Jämfört med de högteknologiska och framåtblickande C4 och Prius är etanol-Focusen rena stenåldern. Den har en konventionell femväxlad manuell låda, och i princip ingenting skiljer den tekniskt från basversionen av Ford Focus. Men varför kosta på Focusen något extra? Den drivs ju med etanol och då spelar inte förbrukningen någon som helst roll.

Drar absurt mycket bränsle

Den kan dra (och gör det också) absurt mycket bränsle och fortfarande klassas som miljöbil (eftersom bara koldioxiden från de 15 procenten bensin i E85 räknas).

Självklart spelar teknikinnehållet roll för inköpspriset.

Ford Focus är överlägset billigast i inköp, 167?900 kronor. Citroën C4 HDi kostar 189?400 kronor och Toyota Prius 252 900.

Läs också:

Robert Collin

Följ ämnen i artikeln