Ny snål A4 från Audi

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2003-01-13

- men blir den billigare att köra?

Audi A4 med nya direktinsprutade motorn får mer kraft med mindre bränsle. Men FSI-motorn kräver 98-oktanig bensin.

Ingenjörernas senaste innovation är direktinsprutning - nu även i bensinmotorer.

Det ger mer kraft ur mindre bränsle.

Men det kostar naturligtvis lite mer.

FSI-motorn vill ha den dyrare 98-oktaniga bensinen.

Bilvärlden håller som bäst på att ställa om från de gamla insprutningsmotorerna till direktinsprutare.

På dieselsidan är omställningen i stort genomförd, men arbetet med att förnya den gamla trogna bensinmotorn har bara börjat.

Audi i täten

En av de ivrigaste omställarna är Volkswagenkoncernen, som för övrigt gick i täten för utvecklingen av de direktinsprutade dieslarna.

Och det är Audi, nu som då, som går i täten i koncernen enligt sin gamla reklamslogan: Försprång genom teknik.

Mellanklassaren Audi A4 har nu fått en tvåliters direktinsprutad bensinare, en så kallad FSI-motor (Fuel stratified injection), som översatt till vanlig svenska bör uttydas som "skiktad insprutning".

Med en mer exakt blandning av bensin/luft rakt in i cylindern kan motorn få gå betydligt magrare när den inte belastas så hårt.

Då sjunker förbrukningen (cirka 10 procent) vid blandad körning.

Vid full belastning blir skillnaden mindre, särskilt som Audi plockar ur hela 20 hästar mer ur sin tvålitersmotor i FSI-utförande (från 130 till 150 hästar). Och avgasproblemen med direktinsprutningen har Audi löst med en särskild lagringskatalysator.

Några små brasklappar:

Den höga kompressionen i FSI-motorn kräver 98-oktanig bensin vilket äter upp en del av förtjänsten med den låga förbrukningen. Den vanliga tvålitersmotorn går ju på billigare 95 oktan.

Välbyggd och körsäker

Priset på Audi A4 FSI är också hela 12 400 kronor högre vilket betyder att A4-köparen måste köra många, många tusen mil innan FSI-motorn lönar sig.

Men nya motorn går starkt och friskt och därmed känns behovet av en sexcylindrig motor ganska fjärran, om man nu bortser från att en sexa går mjukare och tystare än denna lätt råa fyra. I övrigt är A4 som vanligt; ytterst välbyggd och körsäker.

Gunnar Dackevall (bil@aftonbladet.se)

Följ ämnen i artikeln