Bilar med ­oöverträffad beg-image

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2004-11-15

Robert Collin summerar kombiduellen

Sug på ordet ”begimage”. ­Inget särskilt vanligt ord, jag vet inte ens om det finns i ­Akademiens ordlista. Men det borde in.

Beg-image är ett mått på en bils lyskraft som begagnad. På hur eftertraktad den är, på hur väl den åldras, på hur avundsjuka grannarna blir när den nyförvärvade begagnade bilen parkeras på garageuppfarten.

En bättre beg Kia Shuma II eller en Hyundai Sonata har extremt låg begimage. Men de var inte särskilt heta som nya heller. Chrysler PT Cruiser däremot var närapå årets händelse när den presenterades, men den är iskall som begagnad. ”Upp som en sol, ner som en pannkaka” har aldrig varit mer relevant.

Volvos fyradörrarsmodeller åldras inte ­heller särskilt vackert. Finns det något surare än en 740 eller 850?

Kombimodellerna 745 och 855 är det ett helt annat sug i, de åldras ­knappt alls, de blir ­bara bättre med åren och priserna har en tendens att hålla sig på en konstant hög nivå.

Volvo V70 och Saab 9-5 kombi är Sveriges populäraste bilar. De är inte riktigt färska längre men försäljningssuccén håller i sig.

De flesta säljs som tjänstebilar och är alldeles för dyra för vanligt folk som betalar själva med egna skattade pengar.

Därför är folkhemsdrömmen inte­ en ny, ­utan en begagnad V70 eller ­9-5 kombi.

Efter tre år som tjänstebil har priserna blivit rimliga, men det är fortfarande riktigt mycket bil för pengarna.

Det är trygga köp, fina bilar på vägen, inte minst på vintern när värme och ventilation sätts på prov och de är säkra att krocka i.

V70 har oöverträffad beg-image, 9-5 ­kombi är ohotad tvåa.

Robert Collin

Följ ämnen i artikeln