VW:s supersnåla bil blir verklighet

Publicerad 2013-02-27

Premiär för XL1 i Genève

Superbilen har varit på gång ett tag, förra vintern avslöjade vi ett hemligt test i Sverige.

Men nu är det premiär för VW XL1 - den ultrasnåla bilen som drar under en deciliter milen.

Volkswagen XL1 är världens bränslesnålaste serietillverkade bil – den drar endast 0,09 liter/milen vid blandad körning. Ingen annan hybridbil, utrustad med både el- och dieselmotor, kan uppvisa en lägre förbrukningssiffra. Tack vare sitt plug-in-hybridsystem kan den tvåsitsiga bilen köra upp till 50 km helt på eldrift. Projektet har varit en riktig långkörare, det sjösattes redan år 2000 och för snart ett år sedan fångade vi XL1 (som vi då kallade "Enliterbilen") på bild i Sverige.

XL1 har konstruerats enligt samma principer som en sportbil: låg vikt (795 kg), aerodynamik (Cd=0,189) och låg tyngdpunkt (115 cm hög). Det gör att den endast behöver 8,4 hk i en konstant hastighet på 100 km/tim. VW använder även lättviktsmaterial. Karossdelar och monocoque-konstruktionen, som omsluter passagerarutrymmet, är tillverkade av förstärkt kolfiber. Totalt 21,3 procent av XL1, eller 169 kg, består av CFRP. Bara 23,2 procent av delarna (184 kg) är konstruerade av stål eller järn.

Ett plug-in-hybridsystem med en tvåcylindrig TDI-motor (48 hk), en elmotor (27 hk), en 7-stegad DSG-växellåda samt ett litiumjonbatteri – gör att XL1 endast släpper ut 21 g CO2/km.

När så behövs klarar XL1, som har en topphastighet på 160 km/tim (strypt) och en acceleration från 0-100 km/tim på 12,7 sekunder.

Batteriet kan laddas upp från ett vanligt 220-voltsuttag. Systemet kan också återvinna energi vid inbromsningar.

XL1 är 389 cm lång, 166 cm bred och endast 115 cm hög. En VW Polo är ungefär lika lång (397 cm) och bred (168 cm) men betydligt högre (146 cm). Porsche Boxster är 13 cm högre.

Till en början byggs XL1 i en begränsad upplaga. Tillverkningen beräknas starta under 2013.

Premiär blir nu på bilsalongen i Genève, 7-17 mars. Priset är ej fastställt och det är ännu inte klart om Sverige kommer att tilldelas någon bil.

Följ ämnen i artikeln