Så väljer du rätt glödlampa

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2002-12-20

Vi har testat 19 H4-lampor - priset är inte avgörande

I vintermörkret ökar behovet av bra ljus från strålkastarna.

Välj rätt glödlampa.

De bästa lamporna är mer än dubbelt så starka som de sämsta, och inte nödvändigtvis dyrare!

Vi tog 19 glödlampor, stabiliserade spänningen vid 13,10 volt med en Pulsotronic 25 A-laddare och mätte ljusstyrkan med en Hagner S1 Photometer.   http://wwwb.aftonbladet.se/vss/special/storfragan/fraga2/0,2787,7537_108_br,00.html

Vi har tillbringat några kvällar längs mörka vägar i vitt, gult och xenonliknande sken för att avgöra vilka glödlampor som är bäst. De billigaste säljs för 20 kronor styck och de dyraste kostar nästan 700 kronor!

En bra lampa ska inte bara lysa starkt, långt och brett. Den måste också ha en halvljusbild som inte bländar mötande trafik.

Marknadsledande Osram och Philips gav en knivskarp ljusbild, något som de billigaste varianterna från Biltema och Ring inte klarade. Med en alltför hög och väldigt diffus spridning av ljuset är dessa lampor farliga och bländar mötande.

Det är inte priset som avgör hur bra en lampa fungerar. I toppen finns både dyra och billiga lampor, likaså i botten. Dessutom är valet helt och hållet beroende på vilket ljus du vill ha, för uppmätt ljusstyrka är inte allt. Vill du ha mycket ljus nära bilen på halvljus är Osrams allväderslampa ett bra val. Om helljusbilden är viktigast ligger Philips Vision Plus bäst till. Båda kostar lite mer, men det är en billig investering i ökad säkerhet.

Undvik att blända

I kategorin "billiga lampor" är Philips Premium svårslagen. Den fungerar bra på halvljus och har riktigt bra helljusbild. Osram-lamporna i samma prisklass är inte riktigt lika starka, men mycket bättre än Narva, Michiba och skräckexemplen från Bil-tema och Ring. De senare ger så usel ljusbild att bilen kan få nedslag vid besiktningen på grund av för högt ljus.

Kravet på bra billjus ökar i takt med stigande ålder hos föraren. En 40-åring behöver dubbelt så starkt ljus som en 20-åring, en 60-årig förare behöver sju gånger starkare ljus för att uppnå ett lika stort synfält.

Var hygglig mot andra bilister, undvik lampor som bländar och se till att bli väl upplyst på vintervägarna!

Stig Hellberg (bil@aftonbladet.se)

Följ ämnen i artikeln