Extrahjälpen

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2005-10-24

Varde ljus

Det är sen höst. Mörkt. Vått.

Plötsligt rör det sig i vägkanten, men i den dunkla kvällen hinner du inte uppfatta vad det var.

Dags för extraljus på bilen kanske?

I höstmörkret är det viktigt att ha bra belysning på bilen. Speciellt de förare som är 40+ bör tänka på att ha det. Jämfört med den ljuva ungdomstiden behövs det dubbelt så hög ljusstyrka för att uppfatta ett föremål lika snabbt. En 50-åring behöver fyra gånger så mycket ljus som en 20-åring, en 60-åring sju gånger så mycket ljus, och så vidare.

Halvljuset går inte att göra mycket åt på en bil, mer än att se till att använda glödlampor av bra kvalitet. Helljuset kan däremot kompletteras med extraljus. Stora extraljus, som vi testar här, kan ge både bra bredd och längd på ljuskäglan.

Nytt är att vi svenska bilister numera har en ny regel att rätta oss efter: extraljusen ska vara E-märkta. Det är heller inte tillåtet med glödlampor starkare än 55 watt.

Regeln gäller från årsskiftet men är inte retroaktiv, vilket i praktiken innebär att bilar som tagits i trafik före 2005-01-01 inte löper någon risk att bli bötfällda. Sannolikheten för att polisen skulle börja leta efter E-märkning och 100 W-lampor är väl inte heller så stor, varför var och en själv får avgöra om E-märkningen är en viktig egenskap vid valet av extraljus.

Att kora en testvinnare bland extraljusen är inte lätt. Finns det utrymme i både bilfronten och plånboken är stora xenonljus att föredra. Men även ett litet och prisvärt halogen-extraljus av god kvalité, som exempelvis NBB Alpha, ger ett bra tillskott.

Se även till att lägga undan en slant för att få en bra och stabil montering. Är man inte händig själv och kan 12V-teknik bör man absolut lägga över jobbet på ett proffs.

Pär Brandt (bil@aftonbladet.se)

Följ ämnen i artikeln