Fiat Palio klarar sig bra utan fyrhjulsdrift

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-10-01

Fiats Argentina-producerade lågprisjeep gör sitt jobb till en billig penning

Fiat Palio tillverkas med förgasare för de minst utvecklade länderna. Det är en bil som varje bysmed kan hålla vid liv, som varje bilelektriker med verkstan i sin lerhydda kan få igång och som saknar allt som liknar elektronik.

Men det finns flottare versioner av bilen, det finns lyxversioner med krockkuddar och med låsningsfria bromsar. Men antisladdsystem, nej, dit är det lång väg än.

Vår Palio är värsta lyxmodellen med höjd markfrigång, plastbreddare runt hjulhusen och hasplåtar i plast som de ”riktiga” stadsjeeparna.

Den saknar visserligen fyrhjulsdrift, men kompenserar det med en elektrisk differentialspärr mellan framhjulen. Tryck på en knapp om du kör fast och båda framhjulen börjar driva, ingen kraft försvinner i hjulspinn.

Fick ta en annan väg

Vi hade med Palio Adventure på vår resa i Anderna i våras, tillsammans med många gånger dyrare VW Touareg. Och bara en gång tvingades Palion välja en annan väg, över bergspaset på 5 000 meter, där vägen var avstängd efter svåra regn. Där chansade vi med Touaregen, och kom fram tack vare 4WD, högsta körläget och lågväxel.

Men jag lovar att Palion klarade de hemska grusvägarna lika bra som en betydligt dyrare stadsjeep.

Gjorde sitt jobb

Visst, gummilisterna tätade inte lika bra som i Touaregen, luftkonditioneringen var inte lika effektiv och strålkastarna lite klenare.

Men i stort gjorde bilen sitt jobb imponerade väl.

Hur krocksäker är den? Inte en susning!

Men nog skulle den hitta sina köpare här i Sverige. Kusinen Strada finns redan här, och skulle säkert sälja ännu bättre om importören tog in den förhöjda Strada Adventure.

Den ser fräck ut och den tar sig fram. Utan fyrhjulsdrift – men till lågpris.

Följ ämnen i artikeln