De slåss om Saab

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-11-26

Collin avslöjar: Det finns redan två seriösa spekulanter

Redan dagen efter Koenigsegg-kraschen finns två seriösa spekulanter på Saab:

Kinesiska Beijing automotive och den amerikanska finansgruppen Merbanco.

Båda var i går i kontakt med såväl General Motors som Saab, enligt Aftonbladets uppgifter.

Beijing automotive, Baic, var en av parterna i Koenigsegg-gruppen. Och vill fortfarande köpa Saab.

Kineserna var i Trollhättan i april och kom tillbaka i augusti när de gick in i Koenigsegg group med tre miljarder kronor.

Baic har förklarat för både General Motors och Saab att de vill fullfölja avtalet enligt planen, men nu utan andra delägare.

Enligt Aftonbladets källa ringde Beijings vd Mr Wang till Saab-chefen Jan Åke Jonsson redan i tisdags. Beskedet att han vill fullfölja affären, men att det kan ta tid.

Börjar byggas i Kina

För även om Wang är vd ägs företaget av staden Peking där det finns en tungrodd byråkrati.

Baic vill flytta tillverkningen av nuvarande Saab 9-5 till Peking och bygga bilen under eget namn, Beijing eller Big Wall. Eventuellt ska även förra versionen av 9-3 börja byggas i Peking. Men utveckling och tillverkning av nya 9-5 ska ske i Trollhättan.

Beijing automotive planerar för en tillverkning på 1,2 miljoner bilar per år och det kan vara ett problem för General Motors där den amerikanska staten numera äger 60 procent. President Obama lär ha invändningar mot att sälja ut amerikansk kompetens till Kina.

Då kan i stället helamerikanska industrikoncernen Merbanco bli en intressant spekulant.

”Mycket intresserad”

Merbanco, med hemvist i vilda västern-staten Wyoming, är världens näst största tillverkare av jordbruksmaskiner, bland annat ingår finska Valtra (tidigare Valmet) och Massey Ferguson.

Omsättningen 2008 var nära 70 miljarder kronor.

Merbanco dök plötsligt upp bland Saabs budgivare i somras, men försvann lika hastigt när GM valde Koenigsegg.

Christopher Johnston, vd för familjeföretaget Merbanco, kör själv en Saab 900 cabriolet och har tidigare haft både en 900 Turbo, en 9000 Aero och en 9-5 sedan.

– Jo, han är med igen, säger en källa på Saab till Aftonbladet.

– Han är mycket intresserad.

Mest drabbade områdena om Saab läggs ner:

Siffran anger antalet hotade jobb.

Norrbottens län: 1 322

Västerbottens län: 1 192

Västernorrlands län: 141

Jämtlands län: 132

Gävleborgs län: 661

Dalarnas län: 902

Värmlands län: 2 427

Uppsala län: 197

Västmanlands län: 4 234

Örebro län: 3 182

Stockholms län: 3 000

Södermanlands län: 2 001

Västra Götaland: 18 473

Östergötlands län: 1 648

Jönköpings län: 7 268

Kalmar län: 2 502

Hallands län: 1 815

Kronobergs län: 3 972

Blekinge län: 2 172

Skåne län: 4 118

TOTALT: 61 359

Följ ämnen i artikeln