I gräddfil till Kina

Uppdaterad 2019-07-17 | Publicerad 2010-04-28

Nya regler gynnar Volvo – och därför vill Audi stoppa affären

Bilsalongen i Peking, som just slagit upp dörrarna, är viktigare för både Volvo och Saab än allt som händer i västvärlden just nu.

Det är i Kina tillväxten finns och båda har nya modeller som är som skräddarsydda för kineserna.

Och – både Volvo och Saab har gräddfiler rätt in i den gigantiska marknaden som växer ursinnigt medan resten av världen står och stampar. För Volvos del är smitvägen både så uppenbar och så lönsam att Volkswagenkoncernen nu försöker täppa till den.

Volvo har två modeller som passar kineserna perfekt. Dels den 14 cm förlängda versionen av S80, som finns på marknaden sedan ett år, som tillverkas i Kina, enbart för Kina och som såldes i 10 000 exemplar förra året – det är lika många som Torslandafabriken i Göteborg bygger för resten av världen. Dels den nya S60 som premiärvisas i Peking nu och som är en direkt konkurrent till de tyska storsäljarna från Mercedes, BMW och Audi.

Audi har i det närmaste monopol på att sälja bilar till partiet och regeringen men även Mercedes och BMW är större än Volvo. Än så länge.

Volvo nya partibilen

För det som sticker i ögonen på tyskarna är ett nytt dekret från det kommunistiska partiet, att regeringen och andra myndigheter i fortsättningen ska köpa produkter från inhemska tillverkare. Det räcker inte längre med att produkterna är tillverkade i Kina. Företagen ska också ha kinesiska ägare.

När kinesiska Geely köper Volvo, och Volvo blir ett kinesiskt företag, då blir Volvo den nya partibilen (jämför med Sverige där regeringen helst åker importbilar).

Därför har Audi vänt sig till EU för att försöka stoppa affären.

Men även för Saab kan Kina bli det lilla extra som behövs för att få ordning på affärerna. Saabchefen Jan-Åke Jonsson säger till Aftonbladet att det kan bli aktuellt med tillverkning i Kina, för att komma förbi de höga skyddstullarna.

Tremiljardersaffär

I så fall lär det bli BAIC, Beijing Automotive, som får göra jobbet. BAIC har redan gjort affärer med Saab, i vintras när man köpte utrustningen för att bygga gamla Saab 9-5 och den 9-3 som tillverkades fram till 2005.

Maskinerna, pressverktygen och ritningarna var bara värda skrotpriset, men tillsammans med den ideella rätten att bygga bilarna var utrustningen värd nära tre miljarder kronor som kineserna betalade Trollhättan.

De båda bilarna står i en del av BAIC:s monter på mässan, nu med namnen Beijing C60 och Beijing C71. Saab 9-5 har fått en lätt omgörning fram och bak medan 9-3 ser exakt ut som nya 9-3, men med ny grill och nya baklyktor.

– Ja, det var väl inte så vi ha-

de kommit överens om saken, säger Jan-Åke Jonsson till Aftonbladet.

Ny fabrik

Men kineserna har helt enkelt gått ut på stan och shoppat en ny 9-3, och bytt grill och modellbeteckning. Om två år ska de båda bilarna börja tillverkas i en helt ny fabrik i Peking.