Kina hoppfullt om Saabs framtid

Publicerad 2011-08-09

Kineserna har inte gett upp hoppet om Saab. Både den lilla biltillverkaren Youngman och den gigantiska bilhandelskedjan Pangda tror att Saab har alla chanser att leva vidare och till och med växa rejält redan inom ett par år.

Medan vi här hemma i Sverige har gett upp hoppet om Saab för länge sedan jobbar de båda kinesiska företagen vidare på att försöka få en uppgörelse med Saab godkänd. Det är den viktiga myndigheten för samarbeten med västliga företag, Kinas Nationella Kommission för Utveckling och Reformer som ska godkänna affären, sen kan miljarderna strömma in i Trollhättefabriken.

Facktidningen China Car Times skriver i dag om stora framtidsplaner, men betonar att Saabs akuta ekonomiska problem måste lösas på kort sikt, och att det måste ske med andra pengar än de som Youngman och Pangda ska pumpa in.
Redan när den kinesiska affären offentliggjordes tidigt i somras berättade Saabchefen Victor Muller om helt nya modeller, både större och mindre än dagens modellprogram. Och i dag skriver China Car Times om en liten 9-1, en 9-6X, alltså en större stadsjeep och en riktigt stor limousin i kinesisk smak, en 9-7.

När Saab knappt har råd att betala ut löner till sina anställda, och produktionen står still för att man inte kan betala underleverantörerna, verkar pratet om utökat modellprogram som rena fantasier. Samtidigt vet vi att den kinesiska marknaden är omättlig, och att kinesiska företag vill komma åt den kunskap som västliga biltillverkare har i överflöd.

China Car Times betonar att Saab har tusen skickliga konstruktörer och verkar inte tvivla på framtidsplanerna.
Youngman har redan ett samarbete med klassiska sportbilstillverkaren Lotus. Det brittiska företaget var konkursfärdigt för tio år sedan, men ägs numera av en biltillverkare i Malaysia och lever förutom på sina sportbilar på att sälja chassiutveckling till bland andra Youngman.

Och Youngman vet att kineserna vill ha västteknik i sina bilar, även om bilarna tillverkas i Kina. Den senaste modellen från Youngman har Lotus med stora bokstäver i sitt emblem medan Youngman-loggan knappt är synlig.

Nu vill man växa mer och där kommer Saab in i bilden.

Kanske är Victor Muller fantasier inte så verklighetsfrämmande. Kanske måste det till utländska hjärnor för att förstå vad vår svenska kunskap är värd. Och vad den har för framtid.

Följ ämnen i artikeln