Volkswagen Touareg nomad i stort test

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2003-02-23

Stadsjeepen för dig som vill ha en riktig terrängbil

Touareg har fått sin namn efter ett ökenfolk i Sahara. Den klarar sig i vatten också. Med luftfjädring går det att höja markfrigången till 30 cm, då klarar den att vada i 58 cm djupt vatten. Fjädringen sänker sig automatiskt när hastigheten ökar.

När Volkswagen bygger en jeep

ska den vara terränggående på riktigt, bestämde VW-chefen Ferdinand Piëch. Och så blev det.

Robert Collin åkte till Barcelona för att testa om Touareg håller vad chefen lovar.

Upp och ner klarar Touareg 45 graders lutning, i sidled osannolika 35 grader. Är man försiktig klarar bilen en sidlutning på 45 grader.

Volkswagen Touareg är märkligt lik Volvo XC90 i form och mått men egenskaperna med utmärkt framkomlighet i terräng liknar mer Range Rover.

Touareg vänder sig till dem som vill ha en riktig terrängjeep, även om de aldrig kommer att utnyttja bilen utanför asfalten.

Jeepar är en spretig bilklass med Landrover Defender som ena ytterligheten och BMW X5 som den andra. Defender är en traktor med viss förmåga att ta sig fram på allmän väg medan X5 är en sportbil som är chanslös i terrängen. Däremellan placerar sig allt fler modeller från allt fler tillverkare. Volvo klev på trenden med XC90 och Volkswagen med Touareg och båda ökar valfriheten i den vildvuxna klassen.

Volvo har medvetet satsat på ökad komfort, mer utrymme och bättre köregenskaper och körsäkerhet och tonat ner terrängegenskaperna. Då kan priset pressas och vikten hållas nere.

Volkswagen valde samma exklusiva väg som lyxjeepen Range Rover med bästa tänkbara terrängegenskaper kombinerade med bra komfort och hyfsade köregenskaper på väg.

Sinnrikt system

Låt oss börja med terrängegenskaperna: De är utan motstycke i klassen (om man räknar bort rena terrängbilar som Defender). Touareg har konstant fyrhjulsdrift med fördelningen 50-50 fram och bak och ett sinnrikt elektroniskt system som blixtsnabbt för över kraften till den hjulaxel eller det hjul som har bäst grepp för ögonblicket. Det går att låsa differentialen mellan axlarna. Diffspärr mellan bakhjulen finns som extrautrustning.

Luftfjädring med reglerbar markfrigång upp till 30 cm kostar också extra men då tar sig bilen fram praktiskt taget var som helst. Som exempel är max vadningsdjup 58 cm.

Klarar alla strapatser

Under tuffaste tänkbara terrängkörning i norra Spanien klarade Touareg alla strapatser utan kink och utan andra synbara spår än lite repor i lacken och en och annan buckla i plåten.

Och det är just där man måste bli lite filosofisk och fundera över vilka behov en stadsjeep för runt halvmiljonen ska täcka. Är det framför allt en säker bil med mycket frihetskänsla och manlighet man är ute efter, eller en traktor?

För priset för den lysande framkomligheten i svår terräng är dåliga innerutrymmen, rätt trista köregenskaper på väg, extra vikt och dålig totalekonomi.

Touareg är fem centimeter kortare än Volvo XC90 men känns trängre än Volvon trots att XC90 rymmer sju personer mot Touareg som bara tar fem.

På väg känns både styrning och köregenskaper aningen slappa och det är helt naturligt, de precisa köregenskaper som framför allt BMW men även Volvo har går inte att kombinera med terrängegenskaperna. Mycket påkostade hjulupphängningar hjälper tyvärr inte Touareg ändå fram.

Den höga vikten är ett resultat av terrängegenskaperna.

I saftigaste laget

Totalekonomin i sin tur påverkas av ett högt pris, terrängegenskaperna kostar att bygga in i bilen, och när man sedan är ute och kör blir bränsleförbrukningen i saftigaste laget.

Ja, men om man verkligen vill kunna köra ut i skogen, eller åtminstone kunna hävda det med trovärdighet, ja då är nog Touareg den bästa kompromissen i prisklassen just nu. Formgivningen är klassisk, tidlös och snygg.

Invändigt är det rena lyxbilskänslan, mer likt Audi än Volkswagen.

Om V6-motorn i instegsmodellen känns lite orkeslös trots sina 220 hk så har Volkswagen en tiocylindrig dieselmotor som alternativ.

Dieseln är världens starkaste personbilsmotor med 313 hk och enorma 750 Newtonmeter i vridmoment.

Robert Collin

Följ ämnen i artikeln