Provkörning: Seat Leon SC

Publicerad 2013-04-24

Seat tar sitt första steg till att etablera golfklassaren Leon som det lite sportigare designalternativet till Årets Bil-vinnaren Volkswagen Golf. Med tredörrarsvarianten Leon SC ska man återställa märkets forna glans.

Att säga att det råder glada tider i finanskrisens Spanien är förstås att ta ifrån tårna och missa målet. Landets ekonomi har backat sedan bostadsbubblan sprack 2007 och arbetslösheten trumfas i Europa endast av Grekland.

Och mitt i detta ska Seat ”återuppstå” med ny design, nytt fokus och en förväntat ny målgrupp. Spanien, och framförallt Seats hemstad Barcelona, jobbar starkt på sin image av att vara särskilt kunniga inom form och design. Som ett exempel ger en slagning på Google av sökorden ”Barcelona design” 249 miljoner resultat, svenska motsvarigheten "Scandinavian design" bara 31 miljoner.

Hoppas på designen

Det är därför ingen konstighet att Seat väljer att presentera sin senaste modell Leon SC här. Modellen har, jämfört med vanliga Leon, fått ett 35 millimeter kortare axelavstånd, lägre tak och en mer sluttande bakruta än tidigare.

Bokstavskombinationen SC står för Sport Coupé vilket även avslöjar ambitionerna med bilen, att den är en lite sportigare variant av vanliga Leon.

Tidigare i år dömde en uppsatt Seat-chef ut förra generationen Leon som ett snikprojekt eftersom man endast erbjöd bilen som femdörrarsbil med dolda dörrhandtag, vilket i hans ögon dödade försäljningen.

– Vi sålde till entusiaster, folk som ville ha coupé-looken utan att bli av med den praktiska lösningen med fem dörrar, men det är surt att tänka på hur många försäljningar vi missade för att folk avfärdade den som en tredörrarsbil.

Med Leon, nya Leon SC och den kommande kombimodellen har Leon i stället fått bli en riktig modellserie.

”Young in Mind”

Med oss i dag har vi fått låna bilen utrustad med en 1,8 liter stor TSI-motor på 180 hästkrafter och sportchassit FR, eller Formula Racing som det ska utläsas.

Väl ute från föredraget, där vi fått lära oss moderiktiga ord som ”young in mind” och att den tänkta målgruppen är utbildade stadsbor mellan 25 och 34, får vi tillfälle att testa bilen på vägen.

Ryckfri acceleration

Testvägarna uppe bland Barcelonas berg sätter chassit på prov men lämnar inga överraskningar. Seaten tar sig an kurvorna och funkar bra både när det svänger men ger även ett lugnt intryck på landsväg. Tjänstevikten är i sammanhangen låga 1 168 kilo (110 kilo lättare än föregångaren) med förare, vilket gör gott för vägegenskaperna.

Ett vanligt problem med små framhjulsdrivna bilar med mycket motor brukar vara att ratten rycker iväg under acceleration, men trots 180 hästkrafter och ett vridmoment på 250 newtonmeter går det att skynda på bilen närmast ryckfritt.

Bränsleförbrukningen är kanske inte i toppklass, med en officiell snittförbrukning på 0,6 liter per mil hör motorvalet inte till de miljövänligare alternativen. Förutom 180-hästaren kommer bilen även få en 1,4 liter stor motor på 140 hästkrafter, som kommer att kosta 15 000 kronor mindre.

Stora glasytor

Kupén ger ett väl sammansatt intryck och de stora glasytorna ger även god sikt runt om. Ljudnivån är i klass med syskonbilarna från ägarna Volkswagen, vars lager man bland annat hämtat den tekniska grunden för bilen från. Under skalet gömmer sig nämligen Volkswagenteknik i form av bland annat motor och växellåda och – för att nörda in sig lite – även MQB-plattformen som den delar med bland andra Volkswagen Golf och Skoda Octavia.

Dock märks det att Seat fortfarande står på väntelistan för att ärva ner alla de avancerade säkerhetssystem som är standardutrustning i koncernens flaggskepp Golf.

Seats storsatsning

”Vanliga” Leon, som du kan läsa mer om här, är märkets storsatsning och med den hoppas märket kunna göra bra ifrån sig även i golfklassen. Framförallt vill man återta de marknadsandelar som man hämtade under det sena 90-talet. Och denna gång verkar man ha fått loss lite mer pengar från Volkswagen att profilera sina produkter med.

Så har Seat lyckats fånga sin av hävd så viktiga design? Ägarna Volkswagens bilar, där även Audi och Skoda ingår, har anklagats för att inte förnya sig tillräckligt. Även i nya Seat Leon SC går det att, utan någon större fantasi, urskönja likheter till Volkswagen-gruppens övriga märken. Det behöver dock inte nödvändigtvis vara en svaghet – frågan är bara om det är tillräckligt mycket av en ”game changer” för biltillverkaren i krisdrabbade Spanien som behöver all industri det kan få.

Missa inte Aftonbladet Bils hårda test av femdörrars Seat Leon i länken nedan!

Följ ämnen i artikeln