Volvos nya folk-diesel - snål, stark och tyst

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2002-03-09

Den drar exceptionellt låga 0,65 liter/mil

Volvos nya dieselmotor har fått höga betyg i biltester i hela Europa.

Nu finns även storsäljaren V70, den med nya motorn som är lika snål som effektiv.

Räkna med att dieselkombin blir favorit både som tjänstebil och taxi, ja, för alla långkörare.

Bara för ett par timmar sedan fick jag ett brev från en läsare som ifrågasatte min körstil. Han tyckte att förbrukningen på mina testbilar blir alltför hög. ”Du kör väl alldeles för hårt”, skrev han.

Jo, det är möjligt. Det blir oftast 10–15 procent mer än konsumentverkets siffror, ibland ännu mer.

Volvo V70 diesel som jag körde en vecka i februari med temperaturer en bit under noll, drog exceptionellt låga 0,65 liter milen! Det är ett par centiliter MINDRE än vad Volvo anger vid blandad körning. Det betyder att den som vill köra snålt säkert kan pressa förbrukningen under 0,6.

Entusiastiskt morrande

För mig är det närmast ofattbart snålt. Det är bara tio år sedan en Volvokombi drog över litern och motorer med prestanda i klass med den nya dieseln drog lätt 1,3 liter.

Volvos första Skövdetillverkade diesel är inte bara snål, den är riktigt ruggigt stark också. Redan från lågvarv drar motorn i väg, det är ovanligt för dieslar som brukar vara döda på låga varv. Och mellan 2 000 och 3 500 varv är motorn betydligt piggare än de 163 hästkrafterna antyder.

Vid kallstart knattrar det ordentligt från dieselmotorns ventiler men det är ett snabbt övergående skönhetsfel. Vid körning är motorn lika tyst som vilken bensinmotor som helst och ljudet liknar det från Volvos raka bensinfemmor med ett entusiastiskt morrande vid gaspådrag.

Det är svårt att hitta en enda detalj som rent tekniskt talar emot den nya Volvodieseln. Den är snål och stark och den har rätt ljud.

Nackdelarna finns i det svenska skattesystemet som systematiskt straffar dieselmotorerna.

Den som kör lite får ett dyrt bilägande men den som kör längre kan göra en bra affär.

Brytpunkten ligger vid 1 667 mils körning per år, faktiskt lägre än de flesta tror.

Som tjänstebil för den som kör mycket privat och som betalar det privata bränslet själv blir Volvon rena fyndet trots relativt högt förmånsvärde och som taxi lär V70 D5 bli svår att slå (se ruta med ekonomisk kalkyl intill).

Bästa framsätet

Bortsett från motorn är det samma Volvo V70 som vanligt, det vill säga Sveriges mest sålda bil.

V70 har marknadens bästa framsäten och ett bekvämt baksäte även om en del storvuxna klagar på dåligt benutrymme. Ungarna sitter i varje fall utmärkt med bra sikt åt alla håll.

Bagaget är mycket prydligt och lättlastat.

Som vinterbil fungerar V70 D5 bra med värme som kommer relativt snabbt och utmärkta strålkastare. Lyktorna har också dessutom riktiga torkare.

Slarvig montering

Chassit hör till de allra bästa och ger utmärkta köregenskaper samtidigt som komforten är bra.

Elektroniskt antisladdsystem kostar extra men är onödig lyx på ett chassi som är så väl avstämt att det aldrig lurar föraren in i kniviga situationer.

Plumpen i protokollet består i slarvig montering på löpande bandet i Torslanda.

Det är alldeles för mycket små och stora fel på bilarna och handlarna har svårt att visa serviceanda när kunderna klagar.

Framför allt Bilia drar på sig mängder med klagomål från förtvivlade ägare. Problemen är en palett med allt från trilskande telefoner till läckande servostyrning.

Efter 1 667 mil per år blir dieseln billigast

Robert Collin

Följ ämnen i artikeln